Hvis det er nok å prøve å ringe pårørende en gang eller to uten at noen svarer, kan det være at Færders rutiner er fulgt

FIKK IKKE BESKJED: Thea Elisabeth Skallevold, Elisabeth Skallevold og Torill Skallevold synes det er sårt at de ikke fikk beskjed før etter 10 timer om at ektemannen, pappaen og bestefaren Hans Mathias Skallevold hadde gått bort.

FIKK IKKE BESKJED: Thea Elisabeth Skallevold, Elisabeth Skallevold og Torill Skallevold synes det er sårt at de ikke fikk beskjed før etter 10 timer om at ektemannen, pappaen og bestefaren Hans Mathias Skallevold hadde gått bort.

Av

Svar til Hilde Kari Maugesten, kommunaldirektør helse og omsorg i Færder kommune.

DEL

LeserbrevVi har gått utifra at rutinen er å gi beskjed til pårørende når noen dør, spesielt hvis pårørende tydelig har uttrykt at de ønsker beskjed. Det gjorde vi, både ansikt til ansikt og på telefon til Smidsrød Helsehus, begge deler samme kveld som Hans M. Skallevold døde.

Hvis rutinen er at man skal gi beskjed i slike tilfeller, så er ikke rutinen fulgt i vår sak, for ingen av oss fikk beskjed. Hvis rutinen derimot ikke er at beskjeden skal nå fram, hvis det er nok å prøve å ringe en gang eller to uten at noen svarer, og hvis det er det samme om man ringer hovedpårørende eller ikke, ja, da kan det være at rutinene er fulgt i vår sak. Rent juridisk, vel å merke. For hva med det etiske perspektivet?

Hvis rutinene ikke tar hensyn til om beskjeden kommer fram, bør rutinene endres. Det spiller jo ingen rolle for pårørende, når man regner med å få beskjed om endringer (og et dødsfall må jo kunne sies å være en ganske stor og viktig endring), og man ikke får det før det er gått nesten ti timer. Alle kan gå glipp av et anrop. Og alle kan gjøre feil, også helseinstitusjoner. Men da må man, som pårørende, enten få forklart at rutinen ikke er at beskjeder skal nå den det gjelder, selv om man har gjort avtaler med de ansatte.

Eller man må få medhold i at noe ikke ble gjort slik det burde vært gjort, sammen med en god, gammeldags og uforbeholden unnskyldning. En unnskyldning er ingenting verdt når ingenting innrømmes. Da har vi heller ingen grunn til å tro på endringer. Vi unner ingen andre å bli tråkket på av helsevesen og kommune, midt i sorgen over en som er død.

BAKGRUNN: Fikk beskjed om at Hans Mathias var død først etter ti timer: – Vi ble frarøvet muligheten til å sitte hos han (+) 

BAKGRUNN: Tok opp Tønsbergs Blads dekning: – Jeg er enig med rådmannen at når de leser dette skaper det utrygghet 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags