Helse-Norge setter liv og helse på spill!

KRITIKK: Må folk dø i helsekøen i dagens Norge, spør Jan Akerholt.

KRITIKK: Må folk dø i helsekøen i dagens Norge, spør Jan Akerholt. Foto:

Av

Helsevesenet svikter mange pasienter gjennom uforsvarlig oppfølging på sykehus og andre helseinstanser landet over.

DEL

LeserbrevMed myndighetenes velsignelse setter Sykehuset i Vestfold og andre sykehus i mange tilfelle pasienter på lange ventelister med risiko for dødelig utgang. Undertegnede har også opplevd et sykehus og et legekontor som ikke ga forsvarlig behandling med den følge at jeg mistet min mor og min far.

Undertegnede traff i går et ektepar som fortalte at konas mor ble etterlatt i hjelpeløs tilstand og døde, 74 år gammel. Ekteparet vil nå gå veien om Fylkesmannen og Helseklage og bruke mediene for å få frem at dette ikke må skje andre. Det er bare det at undertegnede gjorde det samme overfor Fylkesmannen og Helseklager hva angikk min mor og far, men ble møtt med arroganse og liten forståelse for at dette burde trykkes på overfor Helsedirektoratet og andre myndigheter.

Jeg må dessverre innse at i de nevnte sakene forsøker myndighetene i stor grad å beskytte det helsepersonellet som er knyttet til sakene, slik at det ikke får følger for dem. I så måte prøver jeg her å belyse en sak som en av mine venner opplever i Helse-Norge, en behandling jeg mener er under enhver kritikk:

Måtte vente på anfall

Han oppsøkte sin fastlege fordi han merket brystplager under fysiske anstrengelser. Legen sendte ham til Sykehuset i Vestfold for nærmere undersøkelse, men de slo fast at det ikke var noe i veien med ham. Han stilte da spørsmål ved dette, og forklarte sin uro med det han hadde kjent i brystet. Da ble det bestemt å sette ham på venteliste for å komme inn til Rikshospitalet for en nærmere undersøkelse. Han fikk skriftlig beskjed om at han måtte vente i tre måneder. Dette har gjort ham urolig, samtidig som smertene har blitt verre.

Han ringte selv inn etter en måned av ventetiden og forklarte at han var blitt påtagelig verre. De understreket at de ikke kunne gjøre noe for ham før han registrerte et anfall. Da måtte han bare ringe. Det hører med til historien at etter hans mange telefoner til sykehuset om at han har blitt verre har han fått en avbestillingstime i august.

PS: Jeg ber selvfølgelig om unnskyldning for alle dem som gjør en god jobb i sitt arbeid ved norske sykehus! Det finnes jo også solskinnshistorier, beklager at jeg ikke har fått plass til disse.




Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags