Balanse i hverdagen?

SPALTIST: Gro Marie Woldseth

SPALTIST: Gro Marie Woldseth Foto:

Av
DEL

SpaltistTar vi et overblikk over hverdagsuka vår viser det oss hva det er mye av, og hva det er behov for mer av. Hvordan får vi til gode vekslinger mellom aktivitet og hvile? For noen kan det blir for mye ytre aktivitet, og for andre for mye stillestand. Å være i balanse er vel i bunn og grunn å få til god veksling mellom å yte, og å hente seg inn. Er det mulig å finne en hverdagsrytme der vi i dagliglivet gjør det som er godt for helsa?

Tulla er fire år og i stadig aktivitet, for henne er egne behov det viktigste i verden. Tullas motto er trolig: «Grip dagen, gå på, trå til og øv til du klarer det!» Tulla mener at hvis klær og tilbehør ikke er rosa, så er det ikke verdt å bruke. Krøllene som står til alle kanter får ingen gre, om de ikke har en rosa børste og tålmodighet. Aktiviteten bringer stadig mer kraft med seg. For den som er sterk og bruker sin styrke i rikt monn, blir sterkere.

Tulla har en hvit vakker katt. Den er tilbakeholden og like rolig som Tulla er energisk. Så sant været er lagelig og det er gløtt av sol ligger katten på garasjetakets møne og halvsover. Ikke så overraskende finner katten ro langt unna Tullas larm og hverdagsmas. Kattens motto er trolig: «Slapp av, pust rolig, ta livet med ro når du kan, det gir oversikt.”. Å puste i stillhet og oppnå avspenning, kan bringe indre styrke og stressmestring. De fleste kan både mobilisere kraften til Tulla i sitt hverdagsliv, og ta det med ro som katten. I den gode vekslingen mellom aktivitet og hvile ligger muligheten for å bygge livsstyrke og hente seg inn.

Når hjelpere vil hjelpe oss, er de ofte enten som Tulla eller katten. Et sted kan du høre: «Stå på, finn kraften din og sett i gang en aktivitet som gir deg glede. Øvelse gjør mester. Grip dagen og ved å bruke energi så får du energi.» Du kan også møte holdninger som går til motsatt inngangsport for å generere endring: «Kjenn etter, trekk deg tilbake, avspenn og nyt øyeblikket ved å gjøre mindre, så kjenner du energien stige. Bruk pusten til å stresse ned, så tar du mer hensiktsmessige livsvalg.» Det kan synes ganske tilfeldig hvilke endringstro du møter hvor, alt etter hvilket fagfundament og mestringsstrategier den enkelte hjelper kjenner til.

Det store spørsmålet er til stadighet hva som skaper positive endringer i hverdagslivet vårt, og i hvor stor grad det kan generaliseres hva man bør og ikke bør gjøre. Kanskje svaret ligger i hva den enkelte gjør mye av fra før, hvem vi er og hva som er våre utfordringer? Det er ganske personlig hva vi trenger mer og mindre av i hverdagen. Antakelig trenger de fleste jevnlig å spørre seg selv: Hva er viktig for meg? Og vi trenger å spørre hverandre: Hva er viktig for deg, slik livet ditt er nå? Jo mer utfordrende livet er desto viktigere er det både å velge aktiviteter som gir glede, og påse at det er rom for å hvile på den måten som gjør oss best.

I perioder er det menneskelig å komme i en driv der vi gjør mer av det vi ikke trenger! Det kan bli for mye aktivitet og for lite hvile, eller for lite aktivitet og for mye hvile. Utfordringer kommer når vi ikke får til gode vekslinger for kropp og sinn, man kan føle seg i ubalanse. Det er viktig å være oppmerksom på at man hele tiden tar små valg i hverdagen. En liten endring kan gi helse: Å se vekk fra skjermen og ut av vinduet, å reise seg litt hvis man sitter, å legge seg med beina opp når man har stått lenge, gir veksling og mer balanse.

Det er ikke alltid lett å vite hva man trenger, men å stoppe opp og reflektere over hva det er mye av kan gi en ny oversikt. Å kjenne seg i balanse, handler om en god personlig kombinasjon av både aktivitet og hvile. Når vi vet hva vi trenger, er det vanskeligere å tulle seg bort og havne i kattepine.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags