Nesten ingen unge er fornøyde med kroppen sin. Er det så rart?

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Ungdom ser glansbilder av mennesker og kjøper mer kosmetikk og klesplagg for å ligne på modellene de ser på bildene. Kroppspresset er enormt, skriver Sander Sørensen.

DEL

KommentarHvis du går rundt på kjøpesenteret, leser i moteblader eller bare ser på tv, blir du utsatt for retusjert reklame. Her endres utseendet til en modell, slik at du ikke kan se hva som faktisk er en ekte kropp. I dag er det dessverre slik at man ikke kan unngå retusjert reklame, og det er ungdommen som er spesielt utsatt for denne typen reklame. Det er bevist at retusjert reklame blant annet fører til spiseforstyrrelser, og et enormt kroppspress som tar fokuset vekk fra de viktige tingene her i livet og retter det mot den perfekte kroppen. Derfor må vi gå sammen om et felles mål om et forbud av retusjert reklame.

Hva er retusjering?

Først og fremst, må man se på hva retusjert reklame er. Når noen retusjerer reklame så går man inn og endrer på en modells kropp digitalt. Modellene slankes, og blir gjort tynnere. Både mage, armer og ben. Så endres proporsjonene, her forstørres gjern hoftene og brystene. Kroppsdeler endres på, halsen forlenges og nesa får ny form.

Til slutt foregår en digital sminking, og alle uønskede detaljer blir fjernet. Dette skaper et falskt bilde av hvordan modellen faktisk er, dette skaper en urealistisk fremvisning av hvordan kroppen til kvinner og menn er.

LES OGSÅ: Jentene er mest plaget: – Opptatt av effektene av sosiale medier 

For det andre må man se på skaden retusjert reklame forårsaker. Det er dessverre ingen hemmelighet at ungdom i dag opplever enormt kroppspress. Dette fører da også til spiseforstyrrelser. I følge en undersøkelse utført av vernepliktsverket, lider 230.000 kvinner mellom 15 og 44 år av en spiseforstyrrelse, hvor anoreksi er den dødeligste blant Europeiske kvinner. Det viser seg også at 91 % av jentene og 77% av guttene ønsker å endre på kroppen sin. Dette er et direkte resultat av det enorme kroppspresset ungdom i dag opplever, noe som retusjert reklame bidrar til.

Moteindustrien tjener penger på ungdom

Til slutt, hvem tjener egentlig penger på dette? De som faktisk tjener penger på dette er kles- og kosmetikkselskapene. De produserer slik reklame for at ungdommen skal ha noe å strebe etter. Så ungdom ser slike glansbilder av mennesker, og kjøper mer kosmetikk og klesplagg for å ligne på modellene de ser på bildene. Dette viser hvordan disse selskapene tjener penger på ungdoms usikkerhet.

Så hva er da løsninga på dette? Jo den er enkel, nemlig at vi innfører lovpålagt merking av retusjert reklame, eller et totalt forbud av dette. For det er nemlig slik at det ikke er noen ting som er så viktig som vår helse, og dessverre er retusjert reklame en skadefaktor innenfor helsen. Denne konstante falske fremvisningen av mennesker påvirker ungdommen og må stoppes. Derfor må vi forby retusjert reklame!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags