Hjemmekontor: Tips for å få den nærmeste fremtiden til å fungere

Psykolog, veileder og rådgiver Thomas Berntsen tar utfordringen med hjemmekontor på strak arm, og deler noen tips om hvordan en slik arbeidshverdag kan bli bra for de fleste av oss.

Psykolog, veileder og rådgiver Thomas Berntsen tar utfordringen med hjemmekontor på strak arm, og deler noen tips om hvordan en slik arbeidshverdag kan bli bra for de fleste av oss. Foto:

Av

Da fikk mange av oss plutselig en helt ny hverdag å forholde oss til: en potensielt lengre periode med hjemmekontor.

DEL

LeserbrevSom psykolog ved rådgivningsavdelingen på Signo skole- og kompetansesenter, er jeg og mine kolleger vant til å reise rundt i landet i vår tjenesteyting, og vi er en ganske sosial gruppe når vi er "inne" på rådgivningsavdelingen med kontortid. Vi er sosiale mennesker, og vi er de karrierer vi har valgt fordi vi ønsker å jobbe med mennesker. Fra fredag morgen var vi omstilt til hjemmekontor. Dette er vi ikke alene i, og det er en skjebne mange i Norges land nå må forholde seg til.

LES OGSÅ: – Ingen påvist smitte på sykehjem i Tønsberg

Dette kan nok oppleves som en stor omstilling for mange av oss. Vi er vant med å rusle rundt på avdelingene våre, stikke innom hverandres kontorer, slå av en prat i et fellesområde eller over en kaffe- eller tekopp på kjøkkenet. Hjemmekontor er derimot helt annerledes fra vår «normale» kontorhverdag. Plutselig sitter vi der, hjemme, og uten våre gode kolleger rundt oss.

LES OGSÅ: Sykehusansatt er smittet av koronaviruset

Vi står foran en periode hvor vi skal tilbringe hele arbeidsdagen uten å kanskje se eller prate med noen andre mennesker kanskje bortsett fra familiemedlemmer i samme husstand. Vi er blitt sosialt separert fra våre kollegaer som vi er vant til å ha rundt oss. Over lengre tid kan dette føre til at man føler seg noe isolert og ensom. En del vil nok føle på denne isolasjonen etter et par dager, og det er helt normalt at man opplever en slik ensomhet.

LES OGSÅ: Anbefaler Tønsberg-butikkene å endre åpningstidene – har en viktig beskjed til kundene

Dette kan du gjøre

Som psykolog, veileder, og rådgiver ønsker jeg å dele med dere noen tanker rundt hva man kan gjøre for å bekjempe ensomhet og opprettholde produktivitet i denne perioden vi nå befinner oss i. Det er noen enkle tiltak vi kan gjøre for oss selv for å gjøre denne perioden med pålagt hjemmekontor litt mindre ensom.

LES OGSÅ: Livsmestring

Først må vi minne oss om at vi kanskje ikke er så alene som man først kunne tro. Vi kan fortsatt oppsøke hverandre og andre mennesker. Selv om den fysiske tilgangen til hverandre er nå begrenset, vil vi alltid kunne finne hverandre via telefon, Skype, og andre digitale flater, og bor vi i nærheten av hverandre er det fortsatt lov å ta en tur ut i frisk luft og stikke innom hverandre.

LES OGSÅ: Hotellet må permittere flere ansatte

Gjennom å delta i digitale fora får vi muligheten til å dele opplevelser, fremgang og utfordringer med hverandre. Vi har fortsatt mulighet til å diskutere arbeidet vårt og ta saksdrøftinger som vi av erfaring vet er både sosialt og profesjonelt givende. Vi må nå bare flytte disse drøftingene over i nye formater.

LES OGSÅ: Sexklubb stenger dørene

Bruk teknologien

Jeg tenker det er viktig å utnytte videoteknologien i den nye situasjonen vi nå befinner oss i. I stedet for å sende epost eller ringe, kan man foreslå for hverandre å snakke via for eksempel Skype, eller FaceTime. Å kunne se den man prater med, gir oss en følelse som ligger tett opptil det å faktisk treffe andre mennesker. Vi som jobber med og rundt mennesker, vet godt hvor mye som kan kommuniseres i kroppsspråk og ansiktsuttrykk, og det er viktig å opprettholde den visuelle kommunikasjonen i tillegg til det auditive i samtaler.

LES OGSÅ: Sykehuset ringes ned: – Møt som avtalt hvis du ikke får beskjed om noe annet

Det er også verdt å huske på at selv om vi er pålagt hjemmekontor, er ikke satt i karantene eller isolat. I tillegg til de digitale løsningene vi har tilgjengelig i dagens moderne arbeidssituasjon, kan det også være verdt å vurdere å ta jobben ut fra hjemmet iblant.

LES OGSÅ: Mye pent vær i vente denne uka

Man har lov å føle et behov for å ta et avbrekk fra hjemmet, om det er snakk om andre familiemedlemmer i hjemmet eller det er snakk om skittentøyskurven som roper ut fra vaskerommet vi trenger et avbrekk fra.

LES OGSÅ: Kritisk til Dnbs rentekutt: - Tre feller for norske boligeiere

Ta en tur ut

Det å måtte sitte hjemme med hjemmekontor men samtidig har hverdagslivet rundt seg, fører også raskt til at man føler seg isolert fra det kollegiale fellesskapet. Kanskje en tur ut er løsningen? Man kan avtale med en kollega å gå en tur i parken, skogen, eller langs stranda, og samtidig prate «arbeid». Eller, kanskje det går an å ta med laptop og mobiltelefon på en tur på kafé? Noen serveringssteder vil fortsatt være åpne, og en liten tur innom en kafé kan gi et godt avbrekk fra å sitte hjemme hele dagen.

LES OGSÅ: FHI: Folk kan gå på jobb selv om noen i hjemmet er i karantene

Det er også viktig å opprettholde noen rutiner man er vant med fra den «normale» jobbhverdagen. Et hjemmekontor gir oss langt friere rammer og større fleksibilitet. Noen av oss kan trives godt med en slik frihet, mens andre kan oppdage at vi kanskje ikke trives like godt med denne friheten.

LES OGSÅ: Internett i Norge i fare for å knele

Da blir det viktig å opprettholde visse rammer som sikrer at vi kan opprettholde trivsel og produktivitet. Dessuten kan det å opprettholde noen rutiner og rammer også forebygge og motvirke mulige mentale påkjenninger av å måtte omstille seg til hjemmekontor.

LES OGSÅ: Apotekene innfører maksgrense på fem kunder av gangen: – Vi forstår at både kunder og ansatte er bekymret

Ha kontortid

Informer dem rundt deg at du har hjemmekontor som opprettholder din ordinære kontortid. Det er kanskje ikke lett for alle å kunne ha en slik rigid ramme rundt kontortid, spesielt hvis man har barn hjemme med seg i disse tider, men, bare det å fortelle andre rundt deg at du har kontortid, hjelper andre å bedre respektere din arbeidstid og arbeidsøkter der du er fokusert på arbeidsoppgaver.

LES OGSÅ: Avlyser årlig pub-til-pub-løp

Å sette kontortid hjelper også deg til å respektere din fritid: Når kontortid er over, og du har fri, ja da har du fri og trenger ikke å tenke på jobb lenger. Å ha flytende grenser for når du jobber kan raskt gå ut over både effektivitet i hjemmekontor men også familieliv.

LES OGSÅ: Julie (25) startet Facebook-gruppe for å hjelpe folk i karantene

God arbeidsplass - og husk å lagre

Skap en god fysisk arbeidsplass. Sørg for at du fortsatt har en riktig arbeidsstilling, bra belysning, osv. Gjør hjemmekontoret til en like hyggelig arbeidsplass som du har på din ordinære arbeidsplass: et sted hvor du trives og kan ha orden på sakene.

LES OGSÅ: Ber hyttefolket om å holde seg unna: – Har sendt SMS til alle

Trykk på «lagre». La oss bare innse det: hvis du hadde data-utfordringer på kontoret, så kan du garantert ha samme utfordringer hjemmefra. Forskjellen er at tech-support og IT-medarbeiderne ikke kan komme løpende å hjelpe i løpet av kort tid. Datahjelp på hjemmekontoret er nok ikke like lett å få tak i.

LES OGSÅ: Ordføreren takket legevaktansatte: – De gjør en formidabel innsats

Derfor, husk å trykk på «lagre» ofte når du jobber med dokumenter. Det kan raskt bli stressende å måtte ha hjemmekontor OG dataproblemer samtidig.

LES OGSÅ: Hei, kjære medmenneske!

Husk å bevege deg

Husk å bevege deg. Mental helse henger sammen med fysisk helse. Bevegelse er godt for oss. Det er en sjanse for at du beveger deg mindre på hjemmekontor enn du ville gjort på din ordinære arbeidsplass. Du går ikke lenger mellom kontorene for å prate med kollegene, og du løper ikke fra møte ett sted til et nytt møte et annet sted.

LES OGSÅ: Lege Andreas: – Av med silkehanskene. Det er tydelig at det er mange som fortsatt ikke forstår alvoret

Og, for dem av oss som er vant med å reise i jobben, har vi jo ikke lenger disse utreisene våre, hvor vi kan få mange skritt unnagjort under normale forutsetninger. Derfor er det viktig å huske på å opprettholde bevegelse når du sitter med hjemmekontor. Tillat deg å ta en pause midt på dagen, og gå en tur hvis du har anledning.

LES OGSÅ: Lege Wasim Zahid slakter «korona-strategi» som kan gi immunitet

Start dagen som normalt

Selv om vi har hjemmekontor, kan det være lurt å fortsatt starte dagen som vanlig. Ikke fall for fristelsen for å labbe rundt i joggebukse og kosetøfler selv om vi har hjemmekontor. Følg den normale hverdagsrutinen du ellers ville hatt hvis du skulle på jobb. Det gjør noe med oss "i hodet" når vi er kledd for jobb og opprettholder rutiner.

LES OGSÅ: UD fraråder nå reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land

Ja, dette var bare noen av mine tanker rundt hvordan man kan takle den nye hverdagen vår med hjemmekontor. Helt på tampen, vil jeg også oppfordre dere alle til å ta vare på hverandre. Som nevnt tidligere, vi er sosiale vesener, og det å opprettholde den sosiale kontakten vi har i arbeidshverdagen kan være et viktig tiltak for å opprettholde god mental helse i disse dager.

Lykke til med hjemmekontor fremover alle sammen!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags