Katastrofebrems på nytt InterCity spor igjennom Tønsberg?

KRISE: Bane NOR står fortsatt uten et eneste akseptabelt planforslag for nytt spor – inklusive stasjon – i og gjennom Tønsberg. Spor gjennom og stasjon må for Tønsbergs vedkommende sees under ett, skriver Gert Heiberg.

KRISE: Bane NOR står fortsatt uten et eneste akseptabelt planforslag for nytt spor – inklusive stasjon – i og gjennom Tønsberg. Spor gjennom og stasjon må for Tønsbergs vedkommende sees under ett, skriver Gert Heiberg. Foto:

Av
DEL

LeserbrevPlanen for satsing på utbygging av InterCity Østlandet ble i sin tid utarbeidet av Bane NOR. Og lagt inn i Norsk Transportplan 2018 – 2029. Siden planen ble vedtatt, har den – som slike planer flest – dessverre blitt modifisert. Det omfatter både framdriftsplan og ambisjonsnivå. Og delvis måttet vike for fornuften – f.eks. i saken om alternativ trase over Nøtterøy.

Helomvending

Konseptplanen for Vestfoldbanen (10.07.2018) fokuserer på mål for kjøretider fra Oslo S: 61 minutter til Tønsberg (mål 60 minutter) og 95-97 minutter til Porsgrunn (mål 90 minutter). For å oppnå denne målsettingen, har Bane NOR lagt et ambisjonsnivå med tilhørende kostnadsnivå som nå Jernbanedirektoratet (JD) har grepet fatt i. Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik ble spurt ut om dette i et intervju publisert 20.06.2019:
«Vil du snu pengebruken bort fra byutvikling og over på mer jernbane?»
Og slik var svaret:
«– Ja, det er en diskusjon vi må ta. Jeg mener tiden er inne for å etterlyse enklere inngrep gjennom byene. Vi ser at vi kan få til to tog i timen uten å bygge om mye av Hamar, og vi må også spørre oss om det er riktig å bruke fire milliarder på ny stasjon i Fredrikstad. Tilsvarende gjelder for flere byer. Det som også slår meg, er at de gamle jernbanestasjonene er ganske så flotte landemerker for jernbanen. Er det riktig å rive dem, og er det det togpassasjerene virkelig etterspør? Jeg tror vi har mye mer å hente ved hovedsakelig å bygge dobbeltspor mellom byene. Med det får vi både opp kapasiteten og reduserer reisetida.»

Noen vil si «endelig». Som kjent har bane NOR i saken om mulig ny trase over Nøtterøy, fått seg en kraftig nesestyver av sine overordnede organer. Bane NOR står fortsatt uten et eneste akseptabelt planforslag for nytt spor – inklusive stasjon – i og gjennom Tønsberg. Spor gjennom og stasjon må for Tønsbergs vedkommende sees under ett.

Frekvens, frekvens, frekvens

Det kan noen ganger se ut til at jernbaneingeniørene lar seg fascinere for mye av topphastigheter og kjøretider. Høyest mulig frekvens er imidlertid det viktigste virkemiddel for å gjøre toget attraktivt i konkurranse med bilen. Som en kuriositet: Den gang Stortinget vedtok å legge den nye Hovedflyplassen til Gardermoen, var det fordi det skulle ta nitten minutter med toget. Men det ble ikke sagt ett eneste ord om frekvens. Flytogets suksess bygger først og fremst på det som kom til etterpå: «et tog hvert tiende minutt».

Noen sover

I Østfold er JD sin helomvending tatt opp i all sin bredde – både politisk og av media. Mens i Vestfold / Tønsberg ser det ikke ut til at noen (les politikere og media) har våknet. Hvorfor ikke? Det aller, aller verste er nå om Bane NOR og JD i uskjønn forening skulle komme på tanken å «bare» ville bygge spor videre sørover og glemme eller utsette stasjonsløsningen. (Sporet nordfra er som kjent ferdig.) For Tønsberg er et alternativ med oppdeling av planlegging og bygging av spor sørover og stasjon hverken teknisk eller økonomisk aktuelt. Og nok en gang: Spor gjennom og stasjon må for Tønsbergs vedkommende planlegges og bygges under ett. Tønsberg trenger ikke en «ny» stasjon som et gigantisk byutviklingsprosjekt i milliardklassen for å få til en stasjonsløsning slik Bane NOR ønsket seg.

Enkelt

Så rart og uspennende det enn kan høres:
Tønsberg Stasjon kan beholdes der den ligger i dag og bygges om til en såkalt «sekkestasjon». (Den må kun utvides i bredden for å få plass til nok spor.) I en sekkestasjon snur togene fartsretningen i stasjonen. Med dagens moderne togteknologi tar dette ikke mer tid enn å kjøre dagens banesløyfe rundt. Med sekkestasjon betyr det at sporet ender ved dagens plankrysning.
Hverken Bane NOR eller JD skal absolutt ikke engasjere seg i «byutvikling» inkl. det å bygge en ny stasjon i milliardklassen. Videre sørover kan sporet følge dagens trase. Fra ca. rett etter Travbanen legges nytt spor i retning sørvestover.

Stopp nå er en katastrofe

På den ene siden er Slotsvik sitt initiativ prisverdig. På den andre siden er det forskjell på hårklipp og halshugging. Hvordan stoppe den katastrofen som JD nå kan se ut til å legge opp til?
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags