Kritikken fra Høiberg er malplassert

 Jon Gunnes (til venstre) og Carl-Erik Grimstad, stortingsrepresentanter for Venstre

Jon Gunnes (til venstre) og Carl-Erik Grimstad, stortingsrepresentanter for Venstre Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

For Venstre var jernbane og kollektivtransport hovedfokus i forhandlingene om Nasjonal transportplan for 2018–2029.

DEL

MeningerArbeiderpartiets Arve Høiberg går til angrep på Venstre for å svikte toget i TB 25. april. Kritikken er malplassert, og man kan spørre seg om Høiberg selv husker hva hans egen regjering gjorde for jernbanen mens de styrte fra 2005–2013.

Bevilgningene til vedlikehold, planlegging og investering i jernbanen har økt betydelig etter Venstre kom i posisjon til å påvirke statsbudsjettene. Fra 2010 til 2013 var bevilgningene til vedlikehold, planlegging og investering på 32 219 millioner kroner totalt. Til sammenligning var de samlede bevilgningene til jernbanen 60332 millioner kroner fra 2014 til 2017. Venstre bidro altså til å nesten doble jernbanebevilgningene i denne perioden, sammenlignet med da Høibergs parti styrte landet.

Flere jernbanekroner har fungert. De siste årene har det vært en gledelig vekst i bruken av jernbanen. Passasjertallet har sakte, men sikkert krøpet oppover. Veksten i passasjerkilometer med toget gikk opp fire prosent i perioden 2010–2013. Det er veldig bra, men det er likevel fint å se at veksten har tiltatt til 13 prosent mellom 2013 og 2016. Da har Venstre sittet ved forhandlingsbordet og påvirket statsbudsjettene.

Også godstrafikken på jernbanen har økt. Mens det var en nedgang i kjørte tonnkilometer på Arbeiderpartiets vakt, har det vært en vekst fra Venstre kom inn i budsjettforhandlinger og regjering på 8,4 prosent. Godstransportørene roser Venstre for satsingen som gjøres for vedlikehold og investeringer.

For Venstre var jernbane og kollektivtransport hovedfokus i forhandlingene om Nasjonal transportplan for 2018–2029. Resultatet er tidenes satsing på tog. Satsingen har ikke vært større siden vi bygde Bergensbanen og Nordlandsbanen. Det er vi i Venstre stolte av!

På tross av økte investeringer i jernbanen er den langt fra perfekt, og det tar tid å rette opp tiår med for lav prioritering av jernbanen. Frustrasjonen for togpendlerne som lider under uforutsigbarheten i jernbanenettet er forståelig. Mange kaster bort verdifull tid som kunne vært brukt med venner, familie eller på jobb, når jernbanen står. Det har Venstre stor forståelse for. Derfor er Vestfold Venstre utålmodige. Vi mener jernbanen burde prioriteres enda høyere enn i dag. Vi mener at vi må få ferdig InterCity-utbyggingen så snart som mulig. Vi vil ha flere, hyppigere og bedre tog i hele InterCity-området. Vi vil ha flere og raskere tog mellom de store byene våre. Venstre tar kampen for jernbanen, og vi bretter opp ermene for å fortsette krafttaket.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags