Ny usikkerhet om jernbanen?

Nils Ingar Aabol (Ap)

Nils Ingar Aabol (Ap) Foto:

Av
DEL

LeserbrevI et stort oppslag i Aftenposten 22.07. kommer det signaler fra jernbane-direktør, Kirsti Slotsvik, som på nytt er med på å skape usikkerhet omkring utbygging av InterCity-triangelet på Østlandet. Slotsvik forteller til Aftenposten at regjeringen og samferdselsminister Jon Georg Dale har gitt beskjed om å redusere kostnadene ved InterCity-utbyggingen. Jernbanedirektøren sier at det er mye å spare ved å konsentrere utbyggingen mellom byene og legge mindre vekt på utviklingen av nye stasjoner og områdene rundt disse. Min bekymring øker når Slotsviks uttalelser bekreftes og forsterkes av politisk ledelse i Samferdselsdepartementet kort tid etter. I Aftenposten 25.07 sier Anders Werp, statssekretær for Høyre, at «han gir ingen garantier om at InterCity-byene vil få dekket ønsker om byutvikling og sin foretrukne plassering av ny jernbanestasjon.»

Vestfoldbanen ble åpnet i 1881. Når det nye dobbeltsporet mellom Stokke og Larvik er ferdig, har det gått 150 år siden det ble fattet et så viktig jernbanevedtak for søndre Vestfold. Da kommunestyret i Sandefjord 20. juni 2019 enstemmig vedtok Kommunedelplan for InterCity-utbyggingen på strekningen Stokke-Larvik, trodde vi vel derfor at vi var med på et historisk vedtak.

Kommunestyrets vedtak av 20. juni er historisk også på en annen måte, nemlig at statlige myndigheter endelig har erkjent at jernbaneutbygging må henge sammen med by- og tettstedsutvikling. Denne sammenhengen er et klart premiss for det vedtaket Sandefjord kommunestyre har fattet. I kommunens høringsuttalelse heter det i pkt. 3: «BaneNor må i samarbeid med kommunen igangsette et arbeid med en mulighetsstudie for å avklare hvordan en ny stasjon vest for Sandefjord by skal kobles bedre sammen med sentrum.» og (…) «Hvordan det best kan tilrettelegges for transformasjon rundt den nye stasjonen (…)

For Stokkes del er det i samme uttalelse tatt inn formuleringer om tiltak som skal redusere uønskede konsekvenser av ny stasjon og omlegging av Fredrik Stangsgt. Det samme gjelder alternative løsninger for jernbanens krysning av Fredriks Stangsgt og alternative omkjøringsveier rundt Stokke sentrum.

Disse og flere andre viktige forhold er klare forutsetninger for kommunestyrets vedtak. Dersom de nye signalene fra statssekretær og statsråden i den blå regjeringen blir fulgt opp, ville det være en katastrofe for generasjoner framover. Dette gjelder også i forhold til miljø-perspektivene i InterCity-utbyggingen. En byutvikling med arbeidsplasser og boliger tett på de nye jernbanestasjonene, vil kunne gi store, positive konsekvenser for miljøet.

Undertegnede har i over 20 år vært opptatt av jernebanepolitikk generelt og opprettholdelse av Stokke stasjon spesielt. Med vedtaket i Sandefjord kommunestyre 20.06.2019 trodde jeg kampen for å bevare Stokke stasjon var vunnet en gang for alle. Ikke alle tog skal stoppe i Stokke, men for den videre utvikling av tettstedet er det helt avgjørende at det fortsatt blir en stasjonen her. Med de uttalelser som nå er kommet fra den blå regjeringen, er jeg redd Stokke stasjon igjen blir satt i spill.

I Aftenposten 22. juli uttaler Sandefjords ordfører, Bjørn Ole Gleditsch, at han har valgt å se bort fra de nye signalene fra jernbanedirektøren fordi vår kommune har en vedtatt kommunedelplan. Dette synes jeg er en altfor passiv holdning. Jeg forventer at Gleditsch søker å påvirke sine partikollegaer sentralt, slik at Sandefjords nylige vedtatte kommunedelplan kan følges opp ut fra de premisser den er basert på. Fra APs side kan jeg love at vi skal gjøre alt vi kan for at vedtatt plan skal bli en realitet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags