Hurra! - ikke mer minipriser på toget!

BETALER: Vy behandles som et hvilket som helst selskap som nå bare må tyne mest mulig ut av reisende og ansatte, lavere billettpris blir umulig, skriver Per Velde

BETALER: Vy behandles som et hvilket som helst selskap som nå bare må tyne mest mulig ut av reisende og ansatte, lavere billettpris blir umulig, skriver Per Velde Foto:

Av

Regjeringen ordner opp for oss, tog har vært for billig.

DEL

MeningerGoAhead, på bånn i alle meningsmålinger, har som kjent fått overta Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen, regjeringen skal spare penger og hopper over kvalitet. Og du og jeg skal betale. Det er nå dobbelt så dyrt å reise videre fra Oslo hvis du kommer sørfra, ulike selskaper krever ny billett, og NSB/Vys miniprisbilletter er borte. Det er privatiseringens pris.

Har du pleid å reise fra høyfjellet i Buskerud til Kristiansand for 339 kroner, må du nå ut med 578. Der det før var én billett, er det nå to eller tre.

LES OGSÅ: Ommund sperret opp øynene da han skulle bestille togbillett til Tønsberg: – Helt ellevilt

Fra 20. juni overtar svenskene Dovrebanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Rørosbanen, Raumabanen og Meråkerbanen - her blir det overganger som gir dyrere reise. Overskuddet hos utenlandske selskaper føres ut av landet, mens NSBs overskudd havnet i statskassa. Vi som har investert i norsk jernbane med våre skattepenger, ser altså ikke noe mer til dette overskuddet.

Mer bilkjøring og utslipp

Nå skal Vy kjøre Bergensbanen - de må bare betale 2,2 milliarder for å få lov! Det norske folks egen jernbane skal betale milliarder for å få kjøre i Norge. Vy behandles som et hvilket som helst selskap som nå bare må tyne mest mulig ut av reisende og ansatte, lavere billettpris blir umulig. I 2018 måtte Vy leie togsett av det statlige selskapet Norske Tog for 1,2 milliarder. Og økte priser gir mer bilkjøring og utslipp. Men det plager ikke de 54 Vy-direktørene (tidligere elleve) med millionlønn - ved navneskiftet til 238 millioner sa styreformannen at det var greit, NSB var jo nå like mye et buss- og leiebilselskap.

LES OGSÅ: Nå blir det lettere å ta toget til Torp

Og direktørene formerer seg som ugress. Bane Nor har nå 50 ansatte bare i kommunikasjonsavdelingen - tolv er lederstillinger med millionlønn. Men Bane Nor er ikke et reklame- eller rådgivningsbyrå som First House med 35 ansatte, de skal drive og vedlikeholde jernbanen. Likevel har de inngått en kontrakt med Creuna, som for 54 millioner skal bygge opp Bane NOR som "merkevare og visuell identitet". Og det er ikke nok med 50 informanter - de hyrer også inn "eksterne konsulenter". Alle disse skal trolig bortforklare hvorfor ting er som de er. Burde ikke heller pengene brukes på å gjøre banen bedre?

Om ikke lenge skal EUs fjerde jernbanepakke opp i Stortinget. Og nå går Ap heldigvis i mot, de har før stemt for pakke 1, 2 og 3 til skade for NSB og protester fra de ansatte. Blir pakke 4 vedtatt, er norsk jernbanepolitikk fullstendig overtatt av EU. Det synes regjeringen er greit.

LES OGSÅ: Mange tusen passasjerer må betale mer på toget fra søndag

Selvskading

Oppsplittingen er nå helt absurd. Se på denne powerpointen fra lokfører Yvonne Log i Østfold. Og husk at regjeringen snakker om "forenkling":

"God kveld, dette er togets lokomotivfører som ønsker deg velkommen på toget til Moss. Dette toget opereres i dag av Vy-gruppen AS. Selve toget eies av Norske Tog AS, og vedlikeholdes av Mantena AS. Billetten din kommer fra Entur AS. Automatene om bord er fra Togservice, og Vy Trafikkservice har rengjort toget. Jernbanesporet vi kjører på eies av Bane Nor AS. Det holdes vedlike av bla. Spordrift AS og Baneservice AS. Skulle du ha noen spørsmål, ta kontakt med togets konduktør som går i NSB-uniform."

Et kostbart byråkrati som drukner hverandre i tusenvis av regninger, bestillinger og avtaler.

LES OGSÅ: Regjeringen og blårussen er rimelig «sidrumpa»

I siste meningsmåling får opposisjonen 112 mandater og Erna 57 (med støtte fra ca. en tredjedel av folket.) Støtten til regjeringen er forbausende høy når man tenker på alle tvangssammenslåinger og nedlegging av politi og lensmenn, passkontorer, trafikkstasjoner, sykehus og fødeavdelinger, tingrett m.m., som rammer folk - og altså ikke minst slaktingen av NSB. I psykiatrien kalles dette for selvskading.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags