Unngå kostnadssprekk og banestans

PÅ SKINNER: Vi kan like godt tenke nytt, før samferdselsmyndightene tenker for oss, skriver Oscar D. Hillgaar.

PÅ SKINNER: Vi kan like godt tenke nytt, før samferdselsmyndightene tenker for oss, skriver Oscar D. Hillgaar. Foto:

Av
DEL

LeserbrevRegjeringen og baneutbyggerne varsler om tøffere tider. På grunn av svak kostnadskontroll ser det ut til først å gå utover nye prosjekter i Østfold, men en skal være rimelig naiv dersom en tror at Vestfold slipper unna sparekniven. Det er rett og slett et krav om strammere kontroll med økonomien i jernbaneutbyggingen.

Samtidig har vi klare, men dyre, lokale ønsker om forsert utbygging.
Den nye Vestfoldbanen skal også legge opp til å bli en del av en ny Sørlandsbane, som skal forkorte den
kollektive reisetiden mellom Rogaland, Agder og Oslo. Og den skal gjøre det mulig å øke overgangen av
godstrafikk fra vei til bane. Godstog er det lenge siden vi så på Vestfoldbanen. Vi ønsker godstrafikk velkommen, men støysvake er disse togene ikke.


Her blir det mange krav i sparetider på statsbudsjettet.
Jeg opplever at det mest kostbare og krevende, som nå venter på en løsning. er baneutbygging sørover fra Tønsberg. Og vi kan like godt tenke nytt, før samferdsels- myndighetene tenker for oss, etter at vi har sølt bort mange millioner i planlegging.

I dag ser det ut til at utbyggerne har det meste på stell til Tønsberg nordfra. Men så blir det krevende.
Spørsmålet blir da er det nødvendig med nye skinner mellom Tønsberg og nye Torp stasjon? Kan ikke trafikkbehovet internt i det nye storfylket Telemark & Vestfold løses like godt og billigere ved å
trafikkere delstrekningen Torp til Tønsberg i hovedsak på dagens skinner ? Og bygge nytt 2 sporsanlegg
fra Torp direkte til Skoppum Vest der en møter og knyttes til banen fra Tønsberg. Det vil unngå mye
komplisert - og dyr - fjordkryssing og arkeologarbeid rundt Tønsberg. Stokke stasjon kan da fortsette som før. Tønsberg beholder sin plass i køen.

Rundt byene i Europa har en ofte en enklere S-bane tilpasset lokalreisendes behov. Vårt nye storfylke har
idag byene Notodden og Tønsberg i sin ytterkant. Og der går tog fra Notodden til Porsgrunn. Å la dette
togtilbudet fortsette t/r over Larvik, Sandefjord, Torp og Stokke til Tønsberg er ikke rakettvitenskap. Ikke
er det mange metere med pukk som skal til for å unngå tønsbergsløyfen heller.
En kan til og med legge inn et par ekstra pendlertog fra og til Oslo som gir tilbud til Stokke via Tønsberg
på den gamle banen.

Det må være fornuftig å vurdere det faktiske behovet som de reisende i vår region har. Hvis en samtidig
kan sikre nasjonale føringer for godstrafikk over på bane, og raskere sørlandsbane, så må det være en
fordel for alle.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags