TB-redaktør Sigmund Kydland: – Jeg vil ikke sitte stille og se på at de raserer byen vår for å spare tre minutter

REAGERER: Ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad Sigmund Kydland går ut mot Bane Nors jernbaneplaner.

REAGERER: Ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad Sigmund Kydland går ut mot Bane Nors jernbaneplaner. (Foto: )

Av

Så enkelt kan det sies. Bane Nors planer kan ødelegge store deler av det Tønsberg vi kjenner, for at reisetiden med tog til Larvik blir tre minutter kortere. Hva er det som skjer? Og hvorfor ber politikere og NHO-sjefer oss sitte stille?

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Få TB+ og eAvis i 5 uker for bare 5 kr!

MeningerFylkesordfører Rune Hogsnes og NHO-direktør Kristin Saga har gode grunner til å be oss sitte stille. De kjenner samferdselskranglene i dette fylket fra før, og vet at vi sjelden klarer å bli enige.

Det er kamp om offentlige kroner til vei og jernbane, og både Saga og Hogsnes vet at kroner til Vestfold henger i en tynn tråd hvis lokalbefolkningen ikke kan samles om løsninger.

LES OGSÅ: Bane NOR om jernbaneplanene: – Dette er en gavepakke (+)

Alvorlig feilspor

Derfor synes de det er viktigere å nå si ja til Bane Nors foreløpige forslag, for å sikre bevilgninger til planlegging og etter hvert nye spor som samler vestfoldbyene. Det er prisverdig tenkt, men de nye sporene fra Bane Nor er et alvorlig feilspor for Tønsberg.

Bane Nor har også en prisverdig grunn for sine dramatiske forslag. De har fått et oppdrag, og løser det på solid vis. De skal redusere reisetiden kraftig, og de skal gjøre det innenfor klare økonomiske rammer. Men selv om de nå foreslår en «billig» løsning blir prisen for høy for Norges eldste by.

LES OGSÅ: Arve Høiberg (Ap) ber samferdselsministeren gripe inn i jernbanesaken (+)

Vi kan ikke sitte stille

Derfor kan vi ikke sitte stille. Nå må folk engasjere seg. Nå må du engasjere deg. Skriv din kommentar i kommentarfeltet under her. Del denne kommentaren på Facebook. Skriv leserbrev til Tønsbergs Blad. Snakk med naboer og venner.

Vi må forlange Jarlsberg-korridoren opp igjen på tegnebordet. Bane Nor har forkastet muligheten for dobbeltspor over Jarlsbergjordene, men trenger etter min mening en mye bedre begrunnelse for et valg som får så store konsekvenser.

LES OGSÅ: Er huset ditt under den grønne streken på ett av disse kartene? Da kan det bli revet

For hva sier planleggingssjef Bente Sophie Solhaug i Bane Nor:

  • Jernbanesløyfa i Tønsberg, og distansen over Jarlsbergjordene, gir disse korridorene tre minutter lenger reisetid enn alternativene.
  • Korridorene med sløyfe i Tønsberg og over Jarlsbergjordene ville altså gi oss lengre reisetid, vanskelige grunnforhold, problematisk veikryssing og like høye investeringskostnader som alternativene

Jeg nøyer meg med 17 minutter

Beklager, men i valget mellom 20 minutter eller 17 minutters kortere reisetid med toget til Larvik er jeg villig til å nøye meg med 17 – når det betyr at Tønsberg får leve videre uten voldsomme inngrep.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

LES OGSÅ: Gigantbru foran Slottsfjellet eller rasering av mange boliger på Nøtterøy. Dette kan bli fremtidens jernbane ut fra Tønsberg

Og jeg tviler ikke på at det er vanskelige grunnforhold på Jarlsbergjordene, men de er altså ikke verre enn at investeringskostnadene bare blir like høye som i alternativene. Det er denne gamle byen verd.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags