Hva skjer med jernbanestasjonen i Tønsberg?

Av
DEL

LeserbrevStortinget bevilget 20. juni penger til to store utbyggingsprosjekter i Vestfold.

Jernbanedirektoratet skal sørge for at jernbanesektoren drives mest mulig effektivt, sikkert og miljøvennlig til beste for de reisende, godstransporten og samfunnet. Jernbanesektoren i Norge består av Jernbanedirektoratet, infrastrukturforvalteren Bane NOR, togselskapene og en rekke entreprenører.

I siste utgave av jernbanemagasinet sier jernbanedirektøren at tiden er inne for å etterlyse enklere inngrep gjennom byene. Jernbanedirektøren spør om det er riktig å bruke milliarder på nye stasjoner i Østlandsområdet. Og, jernbanestasjonen i Tønsberg er en av de som er under lupen. Jernbanedirektøren uttrykker at det er mye mer å hente ved hovedsakelig å bygge dobbeltspor mellom byene. Med det får man både opp kapasiteten og reduserer reisetida.

21. juni skriver Jernbanedirektoratet på sine hjemmesider at det nå er klart for byggestart for to nye prosjekter på Vestfoldbanen. Stortinget har vedtatt at prosjektene Drammen – Kobbervik og Nykirke – Barkåker på Vestfoldbanen kan startes opp. Når de er fullført, kan det kjøres fire tog i timen på Vestfoldbanen til og fra Tønsberg. Til sammen skal det bygges 24 kilometer med nytt dobbeltspor og med disse prosjektene blir det sammenhengende dobbeltspor til Tønsberg. Byggestart på prosjektene vil skje høsten 2019. Når begge anleggene er fullført i 2025, kan det kjøres fire tog i timen til og fra Tønsberg, noe som er en dobling av dagens kapasitet. Forventet kostnad for prosjektet Nykirke – Barkåker er 6,6 milliarder.

Det blir spennende å se hvor dette dobbeltsporet blir liggende i Tønsberg, og hvor fremtidens jernbanestasjon dermed vil ligge.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags