Jernbane- og veiutbygging i Tønsberg

Jernbane og vei

Jernbane og vei

Av
DEL

LeserbrevJeg foreslår at ny jernbanestasjon legges vis à vis rundkjøringa i krysset Semslinna - Hogsnesbakken. Se kart.
Dette blir en stasjon for reisende fra Tønsberg, Færder, Re og Andebu, til sammen 85000 innbyggere.
I tillegg legges stasjonen nær E18.

Ny jernbane bygges fra Barkåker til eksisterende jernbane syd for Sem. Jernbanen fra Barkåker til stasjonen i Tønsberg kan brukes som togparkering. Stasjonen gjøres om til busstasjon. Med denne løsningen vil bygging av ny jernbanestrekning i liten grad berøre eksisterende bil- og togtrafikk.

Ny avlastningsvei for Semslinna og Kjellekrysset bygges fra ny rundkjøring i Halfdan Wilhelmsens allé til Kjellengveien og fortsetter ut til rundkjøringen på Jarlsberglinna. Semslinna beholdes som 2 felts vei. Veien fra Nøtterøy via Smørberg til jernbanestasjonen bygges som 2 felts vei.

Foreslåtte løsninger vil gi:
1 Mindre køkjøring, kortere reisetid for å komme til jernbanestasjonen.
2 Mindre støy og ulemper for innbyggerne i Tønsberg.
3 Mindre bruk av jordbruksareal.
4 Kortere kjøretid for tog gjennom Vestfold.
5 God løsning for fremtidige hurtigtog.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags