Bygg ferdig jernbanen nå!

BEKYMRET: SV-politikerne Lars Egeland (t.v.) og Kristian E. Sommerseth er bekymret over at regjeringen synes å være mer opptatt av å finne billige løsninger for Vestfoldbanen enn traseer som fungerer godt i hundre år fremover. For Tønsberg er det lite levelig om jernbanebommene skal gå ned fire ganger i timen etter 2024, mener de.

BEKYMRET: SV-politikerne Lars Egeland (t.v.) og Kristian E. Sommerseth er bekymret over at regjeringen synes å være mer opptatt av å finne billige løsninger for Vestfoldbanen enn traseer som fungerer godt i hundre år fremover. For Tønsberg er det lite levelig om jernbanebommene skal gå ned fire ganger i timen etter 2024, mener de. Foto:

Av

Det nye fylket Vestfold og Telemark har satt mål om å kutte klimautslippene med 60 prosent innen 2030. Da må vi redusere utslippene fra bil- og flytrafikk. Det går ikke hvis vi ikke får en moderne jernbane gjennom fylket.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Regjeringa skryter av at de bruker mer på jernbane enn noen annen regjering i nyere tid. Det er rett. Etter at jernbanen ble neglisjert i mange tiår, startet veksten i investeringene og vedlikeholdet da SV satt i den rødgrønne regjeringa. I europeisk sammenheng er den norske jernbanesatsinga ikke spesielt imponerende. Den tyske regjeringa lanserte for noen dager siden en plan der de hvert år skal legge 2.000 km nye skinner – like langt som fra Lindesnes til Hammerfest. Med en slik satsing ville det norske jernbanenettet vært fornyet på to år.

Til sammenligning startet moderniseringen av Vestfoldbanen med bygging av dobbeltspor i Sande i 1993. Planen er at dobbeltsporet skal være ferdig i 2034. Nå hører vi uttalelser fra ledelsen i Jernbanedirektoratet og fra politikere i regjeringspartiene, som gjør at man kan frykte om hele fornyingsplanen sør for Tønsberg blir lagt på is.

LES OGSÅ: Her har det åpnet noen helt spesielle telefonkiosker: – Det er så stas!

Dobbeltspor fra Tønsberg og sørover

Det er en god nyhet at dobbeltsporet fra Nykirke til Barkåker skal være ferdig i 2024 - et år før planen. Den dårlige nyheten er at planarbeidet gjennom Tønsberg og sørover gjennom Sandefjord og Larvik ser ut til å stå i stampe. Det er krevende å bygge jernbane inn i byene. Men jernbanens store fordel er at du fort kan reise fra bysentrum til bysentrum.

Dagens Vestfoldbane går i stor grad i en trasé som ble åpnet av kong Oscar II i 1881. Når banen skal fornyes, må man tenke mer på en effektiv trasé som kan brukes i nye hundre år, enn å finne en trasé som er mindre hensiktsmessig, men litt billigere. Vi er derfor svært bekymra over at regjeringa har signalisert at det er nettopp de billige løsningene de er ute etter. For Tønsberg vil det være en lite levelig løsning at jernbanebommene i sentrum skal gå ned fire ganger i timen fra 2024.

Vestfold og Telemark kan ikke akseptere at det skapes usikkerhet omkring gjennomføring av resten av dobbeltsporet fram til Skien.

LES OGSÅ: Jeg hadde vært flau

Grenlandsbanen

Den rødgrønne regjeringa startet arbeidet med å planlegge en sammenkopling mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Det er en strekning på ca. 70 km mellom Porsgrunn og Brokelandsheia. Det vil bety at vi får en Sørvestbane som vil gi et jernbanetilbud til halve Norges befolkning – en bane som vil konkurrere med fly mellom Oslo, Stavanger og Kristiansand. Ikke minst for befolkningen i Vestfold og Telemark vil det bety et effektivt alternativ til fly og bil.

Det er utført en konseptvalgutredning som var ferdig i 2016. Nå venter Bane NOR bare på klarsignal fra regjeringa. Dette er et prosjekt som det haster med, ikke minst fordi man nå rusher med å bygge motorvei på deler av den samme strekninga.

LES OGSÅ: Vestfoldbanen i rute på statsbudsjettet

Klimaet krever jernbanesatsing

Det nye fylket Vestfold og Telemark er et fylke med store klimautslipp, rundt dobbelt så høye i forhold til befolkning, som andre fylker. Det skyldes i hovedsak industri, men også utslipp fra biltrafikk. Samtidig har Vestfold og Telemark satt seg høye mål om kutt. I løpet av ti år skal klimautslippene reduseres med 60 prosent i forhold til 1990. I tida fra 1990 og til i dag har det ikke skjedd vesentlige kutt.

LES OGSÅ: Framtidige klimakutt er ikke nok, vi må handle nå!

Det betyr at vi må tenke helt annerledes. I dag foretas 75,8 prosent av alle reiser med personbil. Vi kjører nest mest i Europa, og er på bunnen når det gjelder kollektivtrafikk. Dette må vi snu. Biltrafikken er seksdoblet de siste 50 åra. Flytrafikken har økt 15 ganger, og er de klimautslippene som har økt mest. Dette må vi snu.

En ny jernbane vil kunne erstatte de fleste flyturer fra vårt fylke. Lengre bilturer må skje med tog. Skal vi klare å nå målene våre om klimakutt må den nye Vestfoldbanen stå ferdig i 2030, slik det opprinnelig var planlagt, og Grenlandsbanen må realiseres så fort som overhodet mulig.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken