Jeg hadde vært flau

DAGLIG: Overfylte tog er en daglig opplevelse på Vestfoldbanen, skriver togpendler Anders J. Steensen.

DAGLIG: Overfylte tog er en daglig opplevelse på Vestfoldbanen, skriver togpendler Anders J. Steensen. Foto:

Av

.. dersom jeg hadde vært ansvarlig for driften av Vestfoldbanen.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Nå har jeg pendlet med toget i 26 år, og punktlighet og komfort har gått fra nogenlunde til stryk. Kun en periode i løpet av disse årene har togene vært helt i rute uten innstillinger og forsinkelser – under OL på Lillehammer i 1994.

Betydelige summer er langt ned i utbygging av nye dobbeltspor på Vestfoldbanen, men hjelper det?

Samtidig har NSB – nå Vy – fornyet materiellet med togsett de har kalt Flirt. Hva flirter de med? I hvert fall ikke med pendlerne som er deres viktigste kunder.

LES OGSÅ: Jernbanebommene sto nede – lagde trafikkaos

Fulle tog, sene tog

Det jeg som daglig bruker av toget opplever i rushtiden om morgenen, er fulle togsett, særlig klokken 07.26-avgangen fra Holmestrand, hvor vi må regne med å stå til Lysaker, hvor jeg har min arbeidsplass. Og det er ikke noe bedre på 06.26-avgangen heller – stappfullt er vel det rette ordet å bruke.

Hjemover er det bare å glemme å få sitteplass. Da er togene stappfulle når de ankommer Lysaker, med i heldigste fall ett og annet ledig klappsete.

LES OGSÅ: Kø ved jernbanen

Innsatstogene som går 05.45, 06.45 og 07.49 fra Holmestrand er det dog noe bedre plass på, slik at det er mulig å sitte. Men, og det er et stort men: Titt og ofte er disse togene forsinket, gjerne betydelig forsinket eller innstilt, og vi må ta til takke med overfylte togsett.

Tidligere ble disse forsinkelsene forklart med utfordringer på den gamle togstrekningen mellom Larvik og Porsgrunn. I dag er denne strekningen kanskje landets mest moderne jernbanestrekning, og forsinkelsen og innstillingene har økt i takt med hastigheten på togene på denne strekningen.

LES OGSÅ: Nå blir det lettere å ta toget til Torp

Mislykket utbygging?

Dette holder ikke mål, verken Vy eller Bane NOR står til troende. Hvordan blir det etter at dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker blir ferdig – blir det da enda større forsinkelser? Det er betimelig å spørre om de milliarder av kroner som er lagt ned i nye dobbeltspor virkelig kommer til nytte, når undersøkelser viser at det passasjerene prioriterer er punktlighet.

Nå skryter Vy av at de har økt kapasiteten på Vestfoldbanen. Det har de gjort ved å sette opp et nytt tog sørover grytidlig om morgenen, slik at de få passasjerene som skal ta av med tidlig fly fra Torp kan ta toget. Men den store mangelen på kapasitet mot Oslo om morgenen er den samme.

LES OGSÅ: Mange tusen passasjerer må betale mer på toget fra søndag

Vestfold, da særlig nordre deler av Vestfold, har blitt stadig mer populætr som bosted for arbeidstagere i Osloområdet. Det naturlige er å reise med tog inn til jobb. Men da må togtilbudet forbedres betydelig i rushtrafikken. Det nytter ikke med skippertak, slik det ble gjort i 1994. Kapasiteten mot Oslo må opp om morgenen og hjem igjen om ettermiddagen. Ledelsen må begynne å ta styring og rett og slett komme på banen. Det kan kalles en avsporing slik det drives i dag på Vestfoldbanen. Passasjerer og pendlere tar de i hvert fall ikke hensyn til.

PS: Bane NOR-sjefen melder at det ikke vil bli bedre i 2020.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.