VY - å fy og fy!

ADVARER: Markedet bestemmer stadig mer. Stadig oppsplitting i nye selskaper gjør at det nå er 54 direktører i norsk jernbane, opp fra 11. Dette er en del av jernbanereformen som går ut på å privatisere, skriver Per Velde.

ADVARER: Markedet bestemmer stadig mer. Stadig oppsplitting i nye selskaper gjør at det nå er 54 direktører i norsk jernbane, opp fra 11. Dette er en del av jernbanereformen som går ut på å privatisere, skriver Per Velde. Foto:

Av

Vy er nå 6 selskaper. Alle topplederne i disse selskapene har «tilfeldigvis» større lønnsøkninger per år enn alle oss andre.

DEL

LeserbrevNorsk jernbane i Norge er snart en saga blott. Skifte av navn til vanvittige Vy får bare støtte av 7 % og var trolig en avledningsmanøver for å ta oppmerksomheten bort fra at stadig mer av norsk jernbane privatiseres og havner på utenlandske hender. Folk er glade i NSB, derfor vil regjeringen heller selge det ut under navnet Vy som ikke står for noe som helst. Den nye vendingen kom i 1992 da NSB ble forvandlet til et statlig aksjeselskap; nå skulle det drives etter markedsøkonomi og penger i kassa, ikke etter samfunnets behov for transport av mennesker og gods. Og nå gjelder det å få mest mulig over på private hender før Erna faller, for på meningsmålingene ligger regjeringen totalt i grøfta.

Folk flest reagerer på hvor tåpelig navnet Vy er (kostet «bare» 238 millioner). Men i selskapet forklarte de altså at NSB ikke lenger primært er et togselskap. Smak på det: Norges Statsbaner er ikke lenger et togselskap! Så langt har det kommet, så langt har regjeringen ødelagt fellesskapets jernbane! Vy er i ferd med å bli et buss- og leiebilselskap, redusert til bare en liten del av det NSB en gang var. Reagan og Thatcher, og dessverre også Ap og Stoltenberg, innførte markedsprinsipper i offentlig virksomhet, og Erna fører det nå ut i det totalt ekstreme.

LES OGSÅ: Skulle til å kappe over sykkellås – da fikk han seg en overraskelse ...

Det er ikke lenger demokratisk kontroll over samfunnsutviklingen. Markedet bestemmer stadig mer. Stadig oppsplitting i nye selskaper gjør at det nå er 54 direktører i norsk jernbane, opp fra 11. Dette er en del av jernbanereformen som går ut på å privatisere. Hvis EUs 4. jernbanepakke til høsten går gjennom i Stortinget, vil siste rest av norsk kontroll over landets jernbane være borte.

Og elitene sørger for seg og forsyner seg godt av fellesskapets kasse. Konsernsjef Geir Isaksen i Vy er landets best betalte jernbanetopp: 6,3 millioner i fjor, opp 12 %. Philip Engedal i Flytoget tjener 3,5 millioner, opp 15 %. Seks toppsjefer tjener i snitt 3,2 millioner. 17 tjener mellom 2,5 og 3,5 millioner. Direktør for Bane NOR, Baneservice og Norske Tog gikk opp 13,5 % – til 2,5 millioner. Mantena opp 13 % og En Tur opp 11 %. Også Spordrift ligger langt oppe på millionskalaen, og alle disse har «tilfeldigvis» større lønnsøkninger pr. år enn alle oss andre. Vy er nå 6 selskaper.

Da statsråd Jon Georg Dale («partiet for folk flest») ble spurt om disse 54 direktørene og deres millionlønninger, svarte han at dette var «vel anvendte penger». Det samme mente Helge Orten, leder for transport- og kommunikasjonskomiteen (Høyre). Vi andre forstår da at styret må legge seg på dette nivået for å få dyktige folk til å privatisere, stykke opp og sette ut på anbud. Slik ødelegges over hundre års tradisjoner i norsk jernbane. Mens det folk trenger er flere tog som går oftere, ikke flere selskaper, direktører og millionlønninger. Snart skal nye fire ruter «konkurranseutsettes»; norsk jernbane i Norge pulveriseres og vil snart være over.

Vi vet hvor vi har Høyre og Frp når det gjelder privatisering av fellesskapet. Men at dette lar seg gjennomføre, det er takket være KrF og Vesle-Høyre (Venstre) som nå er blitt like ille, de som liksom skal være i sentrum og som løy for oss alle om at de ikke skulle i regjering med Frp. De kunne ha stoppet dette tåpelig navnet og hindret at NSB selges ut.

Ved kommunevalget har disse fire partiene nå fått en kraftig smell for sin rabiate, anti-folkelige politikk. Ved stortingsvalget om to år må de fratas muligheten for å styre Norge!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags