All grunn til å feire en historisk satsing på tog

GRUNN TIL JUBEL: Lene Westgaard-Halle og Kårstein Eidem Løvaas er mer enn fornøyde med toggjennombruddet i NTP.

GRUNN TIL JUBEL: Lene Westgaard-Halle og Kårstein Eidem Løvaas er mer enn fornøyde med toggjennombruddet i NTP.

Av

Det er i dag vi bygger morgendagen. I 1881 fikk vi en topp moderne jernbane gjennom Vestfold, altfor lite har skjedd siden den gang. Etter 135 år sikres endelig nye transportårer som kan ruste oss for de kommende 135 årene, regjeringen leverer nå den største togsatsingen i Vestfold siden 1881.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Meninger 

Nasjonal Transportplan (NTP) for årene 2018–2029 er det viktigste grunnlaget for alt som skal bygges og gjøres for biltrafikk, fly og tog de neste tolv årene. NTP legges fram før påske, men vi har allerede fått se delen som omhandler regjeringens enorme og historiske satsing på tog, noe som er ekstra viktig for oss i Vestfold. Det var ikke uten spenning vi pakket opp planen, skremmebildene fra våre ærede konkurrenter har vært mange og mørke. Men da Bane Nor kalte det «en historisk satsing på tog» og jernbanedirektøren selv brukte ordet «togrevolusjon» forsto vi at det var grunn til å glede seg.

 

Enorme summer


De neste tolv årene skal det brukes nesten 1000 milliarder kroner på vei, bane og flyplasser i Norge. Det er ufattelig mye penger. Til sammenligning koster de 52 nye F-35 jagerflyene – også kalt «Norges største enkeltinvestering» – omtrent 70 milliarder kroner. Vi kunne med andre ord kjøpt nesten 750 F-35 jagerfly for summen som det legges opp til å bruke i NTP.

Det legges opp til at nær halvparten av pengene skal brukes på tog, nye og enorme prosjekter som store deler av Norge vil nyte godt av i årene fremover. Tog er bra for næringslivet, det er bra for klimaet, det er bra for lokalmiljøene, og det er bra for å utvikle gode bosteder og verdiskapende arbeidsmarkeder. Tog har vært en ubetinget suksess for å frakte folk og gods i over 200 år, nå ruster vi norsk jernbane for de neste 200 årene.

LES OGSÅ:  At utbygging av jernbanen til Skien utsettes med to år, er ikke noe nederlag for denne gjengen

 

Vestfold er vinneren


I Vestfold burde vi feire med kake, når vi nå ser at fylket kommer svært godt ut på togsiden. Innenfor det som kalles Intercity – togene inn mot hovedstaden fra Lillehammer, Hønefoss, Halden og Skien, så prioriteres Vestfold, og skal stå først ferdig. Etter planen skal det første toget som kjører på dobbeltspor hele veien fra Skien til Oslo suse av gårde i 2032, samtidig som den nye Oslo-tunnelen står ferdig.

LES OGSÅ:  På rett spor

Denne tunnelen, det såkalte Oslo-navet, er avgjørende, for at togene skal kunne gå raskt og hyppig til og fra Oslo i alle retninger, dagens tunnel har ikke kapasitet til flere tog, og uten denne ville togene stått i kø. Fullgodt dobbeltspor står ferdig til Tønsberg i 2024, og planleggingen videre sørover fortsetter med uforminsket kraft.

Det betyr at Larvik, Sandefjord og Tønsberg får raske og svært nødvendige avklaringer på trasévalg og stasjonsplassering. Det betyr svært mye for utviklingen av byene våre i Vestfold. Videre var det en stor glede å se at planleggingen av «Genistreken» skal starte. Det dreier seg om en relativt kort bane fra Grenland til Sørlandsbanen, som vil binde vår region sammen med Sørlandet på en helt ny måte. I kinderegget vårt var det tog: Vestfold får bybane, regiontog og fjerntog – i ett!

LES OGSÅ: Regjeringa svikter Vestfoldbanen

 

Fullt og helt – ikke stykkevis og delt


Regjeringen prioriterer å bygge innenfra og ut. Klattvise utbygginger hører fortiden til, akkurat som våre rødgrønne venner. Vi bygger ikke spor som skal stå og ruste, slik man ser med dobbeltsporet til Tønsberg. Vi bygger en moderne jernbane for århundrene fremover. Deler av Vestfoldbanen er fra 1881, det sier litt om perspektivet vi må ha når vi planlegger og bygger.

Vårt område er allerede et av de beste og mest populære boområdene i Norge. Med gode veier og moderne tog, vil Vestfold blomstre ytterligere og være et reelt alternativ ikke bare for dem som ønsker å bo her og arbeide i Oslo-gryta, men også for dem som vil etablere virksomhet her og nyte godt av kortreist arbeidskraft i et unikt område. Med tidenes satsing på tog, og med Vestfold prioritert, så er det all grunn til å unne seg en seierskake for å feire en togrevolusjon som er tøffere enn toget!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags