Finn en god løsning også for Tønsberg, BaneNor!

Av

Det er nesten underholdende å følge Bane Nors inkonsekvente argumentasjon. Det hevdes at tre minutter må spares inn og er det aller aller viktigste ved ny løsning.

DEL

LeserbrevMen dette gjelder øyensynlig kun i spørsmålet om Jarlsberg-traseen, for i spørsmålet om å legge sporet i nesten rett linje fra Sem og til Torp er det noe slikt som seks-sju minutter å spare, kanskje enda mer ettersom man kan sløyfe Stokke stasjon da Sem vil kunne by på flotte muligheter til bruk for folk i både Stokke, Andebu og Ramnes i tillegg til Tønsberg.

Og med en ny tilpasset fastlandsforbindelse, vil også øyfolket få en køfri mulighet i Tønsbergs fremtidige utbyggingsområder med en ny stasjon. Men her er plutselig tidsaspektet fullstendig fraværende fra Bane Nors argumentasjon, bortsett fra for dem som bor akkurat i Tønsberg by da.

LES OGSÅ: All grunn til å feire en historisk satsing på tog

Det hevdes at det er alfa Omega at stasjonen blir liggende i sentrum. Man skal liksom bygge og utvikle byen, noe vi vel har drøye 1100 års erfaring i allerede her lokalt, og vi har vel egentlig ikke har plass til noe særlig mer i sentrum av byen ...

Men skal man ha stasjonen i sentrum, og samtidig «utvikle» byen videre, foreslås det herved at man bygger ny stasjon inne i Slottsfjellet, med tilhørende parkeringshus og ev. andre fasiliteter BaneNor måtte ønske å tilføre Tønsberg by. Med en trasé under vannet, kan man uten å forstyrre byens visuelle uttrykk, og det «langt viktigere» fuglelivet på Ilene, kunne føre dobbeltsporet i land under Vear og få sitt gjensyn med dagslyset i egnet avstand til Stokke stasjon ...

LES OGSÅ: Regjeringa svikter Vestfoldbanen

En rask løsning som vel egentlig alle kan bifalle og vil skape gode grunner til å feire grundig, både for utålmodige ordførere sørover, og definitivt for innbyggerne her i området!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags