Jernbaneprosjektet - er de foreslåtte løsningene en spøk?

Av

Bane Nor og deres talsperson Hanne Sophie Solhaug har tydeligvis tatt en beslutning om hvordan vårt bymiljø og våre boområder skal se ut i fremtiden.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Få TB+ og eAvis i 5 uker for bare 5 kr!

LeserbrevDette helt uten å spørre oss som bor her om hvordan vi ønsker, eller ikke ønsker å utvikle vårt lokalmiljø. Hun opptrer som kompromissløs utbygger, som ikke evner å lytte til andre eller se på saken fra ulike synsvinkler. I stedet turer hun arrogant frem og kommer med utsagn som «gavepakke» til en befolkning som fortsatt ikke er helt sikre på om de valgte løsningene hennes er en dårlig spøk.

Hvis Bane Nor ønsker å føre en konstruktiv og fremtidsrettet dialog med Nøtterøy og Tønsberg om en så irreversibel sak, må dette basere seg på tillit. Den tilliten er overhodet ikke tilsted i dag. 

Personlig prestisje?

Her kan det virke som om det muligens har gått personlig prestisje i de allerede kommuniserte planløsningene. Bane Nor bør vurdere å sette andre folk på den viktige oppgaven som prosjektleder og talsperson.

LES OGSÅ: Bane Nor på villspor

Det kan virke åpenbart for de fleste, at vi som innbyggere ønsker å få utredet et alternativ med stasjon på Korten. På den måten slipper vi alle den lite hensiktsmessige jernbanesløyfen gjennom byen vår. Dette vil samtidig redusere reisetiden med tre minutter.

LES OGSÅ:  Verdier som kan gå tapt for alltid, er ikke med i Bane Nors regnestykke

Løsningen kan ligge i å legge om sporet før tunnelen, for så å fortsette over Korten/Jarlsberg og videre sørover.

LYTT TIL KUNDENE: Innsenderen mener Bane Nor må høre på innvendingene mot jernbaneplanene.

LYTT TIL KUNDENE: Innsenderen mener Bane Nor må høre på innvendingene mot jernbaneplanene.

Det er vi som skal betale

Det fremstår fortsatt som en gåte hvordan et alternativ som baserer seg på legge jernbanesporet på bakkeplan ved siden av dagens trasé kan bli dyrere enn å bygge en trasé som baserer seg på følgende konstruksjoner:

- En opphøyet jernbane fra dagens stasjon til Kanalen ( i opptil 10 meters høyde.)

- En bru over Kanalen.

- En tunnel gjennom Teieskogen

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

- Riving av en rekke hus og rasering av boområder.

- En kolossal bru over Vestfjorden.

Hvor finner vi tallene for dette regnestykket?

Hvordan prissetter vi et rasert boområde? 

Det er vel vi, og ikke Bane Nor som skal betale for dette til slutt. Til tross for uttalelser om gavepakker.

Det henvises til dårlige grunnforhold på Jarlsberg som hovedårsak til at Jarlsberg/Korten-alternativet ikke blir vurdert lagt frem for befolkningen. Her har jernbanen ligget i over 100 år uten brudd. Det må vel nå finnes bedre teknologiske løsninger for fundamentering av jernbanespor i dag enn det de hadde tilgjengelig den gangen Vestfoldbanen ble bygget? Da må det vel også være mulig å bygge enda bedre traseer på den samme strekningen?  

Hvor godt har Bane Nor kartlagt grunnforholdene i byfjorden, Munkerekka eller Vestfjorden? Kan det tenkes at det vel så dårlige grunnforhold der? 

Lytt til kundene

Kan det også være slik at Bane Nor i dag ikke ønsker å fire på sitt prinsipp om at stasjonen må ligge i sentrum? Eller ligger det for mye følelser i at den nye togtunnelen da ikke blir utnyttet?

Som leverandør, vil også Bane Nor gjøre klokt i å lytte til kundene sine. Hvis Bane Nor mener at de ønsker å komme i dialog med befolkningen kan det være lurt å skifte spor nå.

Vi håper i alle fall på et skifte i mannskapet på ledelsen i prosjektet. Videre ser vi frem til et tett samarbeid mellom alle de dyktige fagfolkene i Bane Nor og innbyggerne i Tønsberg og Nøtterøy Kommune, slik at vi sammen kan finne nye konstruktive løsninger vi kan være stolte av i fremtiden.

Martin Aas

Munkerekkveien vel

Martin Aas

Munkerekkveien vel

Nøtterøy

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags