Tre minutter er ikke mye, selv ikke for travle pendlere. Tre minutter kan vi koste på oss, for å ta vare på vår flotte by.

Ansvarlig redaktør i Tønsbergs Blad, Sigmund Kydland, er krystallklar i sin tale, og det takker jeg ham for. Han vil ikke sitte stille og se på at byen blir ødelagt. Tønsberg-ordfører Petter Berg har også vært tydelig i sin tale, og nøtterøypolitikerne har vært minst like klare.

LES OGSÅ: TB-redaktør Sigmund Kydland: – Jeg vil ikke sitte stille og se på at de raserer byen vår for å spare tre minutter

Ikke utred uaktuelle traseer

Trasé over Nøtterøy er uaktuelt for Nøtterøy. Trasé over Byfjorden er uaktuelt for byen. Jeg tror Bane Nor gjør lurt i å høre på politikerne våre. Det er liten vits å utrede uaktuelle traseer.

LES OGSÅ: 

NHO-direktør Kristin Saga og fylkesordfører Rune Hogsnes er også klar i sin tale «Vestfoldsamfunnet må stå sammen. Vil vi ha Intercity, må vi samarbeide og tenke på alles beste».

Visst trenger vi toget

Jeg er enig med Saga og Hogsnes. La det ikke være noen tvil – Vestfold trenger Intercity og vi trenger en sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, men det må skje på våre premisser.

LES OGSÅ: Jeg nøyer meg med 17 minutter

Ja, det høres kanskje kravstort ut å si at dette må skje slik vi ønsker det, men for meg er det uaktuelt at Vestfold sør for Tønsberg skal få nyte tre minutter mindre på toget om det betyr at Byfjorden bygges igjen eller halve Nøtterøy raseres.

Raskt ikke nødvendigvis viktigst

For det er ikke riktig som redaktør Steinar Ulrichsen og Sandefjords Blad skriver, at raskere tog er det viktigste. Det viktigste er at toget fungerer for alle, og det må vi sammen sikre.

Vi må stå sammen, mot forslagene fra Bane Nor. Vi må stå sammen om at de foreslåtte traseer er uaktuelle. De tilfredsstiller ikke alles beste, i hvert fall ikke i sin nåværende form. Vi vil ha Intercity, men er ikke villig til å ofre alt. Kom med noe nytt, så skal vi se på det da.