Ordførere i sør er bekymret for jernbaneutbyggingen i Tønsberg

Av

Ordførerne sør for Tønsberg er bekymret. De danner en felles front. Dette kunne jeg lese i Tønsbergs Blad 13. mars.De frykter politikere og innbyggere i Tønsbergområdet.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Leserbrev 

Ordførerne sør for Tønsberg sier at nye utredninger om togtraseer for Tønsberg-området fort kan få store negative konsekvenser. For hvem? Spør jeg meg. Dem eller oss? Hva mener de?

Etter en silingsprosess, sitter Bane NOR igjen med to alternativer for togtrafikken gjennom Tønsbergregionen. Vi skal velge mellom «pest eller kolera», Nøtterøy- eller Vear-korridoren. Ordføreren i Sandefjord prøver å berolige meg. Han sier til avisen han har stor forståelse for at inngrepene kan virke voldsomme. Men, jeg blir ikke beroliget når jeg leser dette.

Det står om minutter, sier Bane NOR. To minutter og 40 sekunder lenger reisetid med Jarlsberg-alternativet enn å ta snarveien over Byfjorden. Bane NOR har forkastet Jarlsberg-alternativet. Tønsberg protesterer.

Ordfører i Porsgrunn er også bekymret. Tar han morgentoget til Oslo, må han i dag bruke to timer og 22 minutter. Toget reiser fra Porsgrunn klokka 5:27. Klokka 6:04 reiser toget videre fra Larvik. Neste stopp er Sandefjord. Herfra drar toget 6:19. Toget stopper også i Tønsberg. Derfra reiser han 6:38. Neste togstopp er Oslo S. Reisen tok 2:22.

Målet med InterCity-utbyggingen er å redusere hans reisetid fra 2:22 til cirka 1:30. Jeg vil karakterisere dette som en gavepakke fra alle hans landsmenn. Ordførerne sør for Tønsberg sier at det i Tønsberg fins busemenn. For ordførerne har cirka 1:30 blitt et absolutt krav. For de vil gjøre voldsomme inngrep i Tønsberg.

Uten voldsomme inngrep, ved heller å bruke Jarlsberg-alternativet, ville reisetiden økt med to minutter og 40 sekunder. Å bruke 1:33 fra Porsgrunn til Oslo, i stedet for cirka 1:30, er i dag blitt en falitt for ordførerne sør for Tønsberg. En trussel med store negative konsekvenser. Det er altså dette som er hva ordførerne sør for Tønsberg mener med «store negative konsekvenser». Derfor vil de heller «voldta» innbyggerne i Tønsberg-regionen og gjøre voldsomme inngrep i naturen. Det var ikke tilstrekkelig for ordføreren i Porsgrunn å få redusert reisetiden med 39 minutter. Han skal ha 42 minutter; koste hva det koste vil.

I deres øyne er vi deres busemenn. En trussel.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags