Strategi og ikke prosess fra Bane NOR?

Av

En liten honnør kan jo tildeles Bane Nor, som med planleggingssjef Hanne Sophie Solhaug i spissen, tar seg tid til både informasjon og besvarelser i avisene. Noe som heldigvis står i sterk kontrast til dem som ber folk holde fingra sine langt unna ytringsfrihetens tastatur i denne saken.

DEL

Få TB+ og eAvis i 5 uker for bare 5 kr!

Leserbrev 

Forventede logiske sammenhenger glimret imidlertid med sitt fravær på Oseberg onsdag kveld, noe som gjerne antyder at man bør se litt nærmere etter. For hvorfor har man egentlig tatt inn Nøtterøy-alternativet som faktisk var skrinlagt tidligere?

Det kan neppe skyldes det geografiske inngrepet i byen med dobbeltspor ned og overKanalen, deretter bru «bare» 10 meter opp i lufta for både visuell forstyrrelse og maritim blokkade av alt med mast og størrelse, samtidig som man skal imøtekomme kravet om 55 meter seilingshøyde under broen i Vestfjorden. Og med en slik spektakulær entrè for dobbeltsporet i nabokommunen, bringer man jo virkelig all mulig motstand inn på banen også... Eller er det nettopp dette man ønsker?

Nøtterøyforbindelsen fremstår jo nettopp så til de grader som et så håpløst alternativ at dets tidligere diskvalifikasjon til videre prosess vel må ansees som helt naturlig, slik at alternativets gjenoppstandelse blåser liv i noen solide spørsmålstegn ved sin tilsvarende unaturlighet...

Ønsker man seg størst mulig motstand? Drømmer man om bruke mest mulig penger for å rasere mest mulig? Eller er det rett og slett bare et forsøk på en elegant distraksjon bort fra motstand mot Vearkorridoren og manges ønske om å utrede Jarlsberg-alternativet videre med dertil frykt for at man må gi tapt for fornuften i dette alternativet til slutt?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags