Hva betyr egentlig sentral og sentrumsnær jernbanestasjon i Tønsberg?

Av

Jeg er en av mange innbyggerne i Tønsberg som har en mening om Bane Nor sine planer om mulige traseer i forbindelse med jernbaneutbyggingen. Og for første gang skal jeg bidra med et debattinnlegg i saken.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

LeserbrevNå har jeg deltatt på folkemøte og på møte mellom Bane Nor og velforeningene. Jeg har fulgt med på oppslagene i Tønsbergs Blad – og det som går igjen som et viktig argument fra Bane Nor, er en sentral stasjonsplassering som skal bidra til kompakte byer og tettsteder. Det er for meg, underlig nok, et av argumentene for at Jarlsberg-alternativene ikke får være med videre. Dette forstår jeg ingenting av. Jeg kan ikke fatte og begripe at man ikke tar hensyn til fremtiden når man ser på mulighetene.

LES OGSÅ: Her trengs det politisk press

Legg stasjonen til Kjelle

En plassering av ny jernbanestasjon i nærheten av den nye legevakten må da være mye bedre for alle? Her kan man lage en «sving» og la de to eksisterende sporene møte hverandre. Da kan man jo spare både tid og penger. Hvorfor skal man inn i selve bykjernen? Jeg forstår at det er trist å ha bygget en tunnel som man kanskje egentlig ikke får bruk for, men det må ikke stå i veien for et bedre alternativ.

LES OGSÅ: Ordførere i sør er bekymret for jernbaneutbyggingen i Tønsberg

Med mulig ny fastlandsforbindelse Nøtterøy-Tønsberg over Korten, Frodeåstunnelen, hvis man kommer fra Presterødåsen/Tolvsrød-siden av byen, og lett tilgang fra Vear/Sem osv. må det da være store fordeler med en slik plassering? Her kan man også bygge en ny buss-stasjon, noe byen helt tydelig trenger siden gater stenges på grunn av bussenes plassbehov.

TOGET: Bygg ny stasjon ved Kjelle. Foto: Asbjørn O. Lien

TOGET: Bygg ny stasjon ved Kjelle. Foto: Asbjørn O. Lien

Husk at mange kommer i bil

Mange som i dag velger Skoppum som stasjon vil kunne benytte en ny jernbanestasjon med plassering rett utenfor bysentrum. Hvis målet er å øke tilgjengeligheten, må man ta inn over seg at mange kommer i egen bil for å ta toget. Se bare til Skoppum og tanker om å bygge 1000 parkeringsplasser. I dag er det store utfordringer fordi mange parkerer i gatene på Træleborg og Solvang. Mange av disse tar toget.

LES OGSÅ:  Finn en god løsning også for Tønsberg, BaneNor!

Få trafikken ut av sentrum

Når mye trafikk skal inn til sentrum blir det køer og dårlig fremkommelighet, både privatbiler og busser blir stående i stampe. Hvis vi ønsker et levende sentrum kan vi ikke ofre boligstrøk for bane, men derimot dirigere mest mulig trafikk på utsiden av bykjernen. En jernbanestasjon som ligger rett i utkanten av sentrum vil bidra til at Tønsberg by blir et godt sted å bo også for fremtiden. Og jernbanestasjonen vil fremdeles være sentrumsnær, ha god tilgjengelighet for kollektivtrafikk og være samfunnsøkonomisk gunstig. Jeg håper våre lokalpolitikere krever at Jarlsberg-alternativene kommer inn igjen og får en ordentlig utredning. Så mange «vanlige folk» kan da umulig ta helt feil?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags