Hvor mye penger ble brukt på et jernbanespor som ikke er i bruk?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

For noen tiår siden, på 80- eller 90-tallet, var det i TB en heftig debatt om jernbanetraseen gjennom Tønsberg. Mange tok da til orde for å legge stasjonen utenfor sentrum, Kjelle ble også da nevnt som et alternativ. Man ville ha bort jernbanesløyfa gjennom byen.

DEL

LeserbrevSå, plutselig, kom beskjeden om at det skulle legges dobbeltspor fra Barkåker og inn til stasjonen. Hurra! Jernbaneverket hadde bevilget penger. Debatten ble lagt død. Ingen nevnte den ekle sløyfa.

Lurer på hvor mange millioner som gikk med i det sluket for å lage et spor som ifølge TB ikke er i bruk?

Mange tar nå til orde for å legge jernbanestasjonen på utsiden av sentrum, og Kjelle kunne jo være et utmerket valg. Så kunne man bruke dobbeltsporet, eller traseen til dette, til en kanskje med tiden førerløs, helautomatisk tilbringertjeneste. Parkering ville det også være plass til, og det kunne avlaste biltrafikken i sentrum.

Med Vestfjordforbindelsen over mot Stokke og videre mot E18 ville det også bli mulig for folk fra øyene og komme seg videre ut i verden uten å legge turen innom Tønsberg. 

Og Tønsberg kunne fortsette å ta vare på den unike kulturarven de har arvet, uten å ødelegge den med broer og veier inn i sentrum.

Solveig Myrstad

Solveig Myrstad

Avisleser som anser seg selv som helt nøytral i saken

Re

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags