Vestfold trenger dobbeltspor, klimaet trenger jernbane

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Bane Nor sine forslag til hvor dobbeltsporene skal gå, har satt sinnene i kok i Vestfold -byene. Mange er i harnisk over hus som må rives, byer som «deles» og bruer som må bygges. Få hører på stemmene om å ta det litt rolig til de har sett på de konkrete løsningene.

DEL

LeserbrevVestfold SV har i alle år sloss for toget, og et dobbeltspor med så høy hastighet at toger knuser bilen på tid, og kan bli et alternativ til fly. Vi veit at en rask moderne jernbane med stopp i byene vil ta både matjord og hus, og gripe inn i landskap og natur. Vi kan ikke lage denne omeletten uten å knuse mange egg. Vi vil derfor bruke tid på å bestemme oss og finne de beste løsningene.

Risiko for statlig regulering

Det er en farlig strategi å avvise alle alternativer før de er ferdig utredet. Vi risikerer at regjeringen kjører over lokaldemokratiet med en statlig reguleringsplan, og at andre jernbaneprosjekt som Ringeriksbanene eller dobbeltsporet mellom Hamar og Lillehammer kommer før oss i køen og kampen om pengene.

LES OGSÅ: Ulekker samferdselsgave til Vestfold

Vi vil fortsette kampen for jernbane som en nullutslippsløsning for framtidig transport. Da må noen ting ligge fast. Stasjonene må ligge sentralt i byene, og det vil koste noen hus siden byene er bygget. Minutter teller. Om alle sier at 3-5 min gjennom min by eller rundt min skog ikke betyr noe, får vi ikke rask jernbane fra Skien eller Stavanger til Oslo.

VIKTIGg: SV vil fortsette kampen for jernbane som en nullutslippsløsning for framtidig transport.

VIKTIGg: SV vil fortsette kampen for jernbane som en nullutslippsløsning for framtidig transport. Foto:

LES OGSÅ:  Gert er tidligere rådgiver i NSB og Flytoget. Her er hans forslag til løsning på både vei og jernbane

Også Jarlsberglinja bør utredes

Derfor bør begge de to alternativene fra Bane Nor utredes videre. Ikke minst trenger vi en utredning hvor vi får nøyaktigere kunnskap om kostnadene for disse alternativene med tanke på nærmiljøet. De kan vise seg ugjennomførbare av hensyn til kulturminner etc. Derfor må også alternativet med Jarlsberglinja utredes videre.

Vi kjøper ikke regjeringens poltikk om at det viktigste målet er lavest mulig pris for jernbaneutbygginga. Det førte til at vi ikke fikk jernbane til Bakkenteigen. Vi er skeptiske til ei bru i solnedgangen i Tønsberg, eller rasering av bomiljøer på Nøtterøy, i Sandefjord eller Larvik. Derfor må Vestfold stå sammen i å kreve at det kan bygges tuneller der dette tar hensyn til fortidsminner, jordvern og bomiljø.

Vi må tenke i hundreårsperspektiv

En tunnel under byfjorden i Tønsberg må vurderes, og i sentrum av vestfoldbyene. Det er over 100 år siden Vestfoldbanen ble bygd. Nå må vi må også tenke i hundreårsperspektiv. Kostnadene må ses i lys av det, ikke bare kortsiktig eller i et 20 – 40 års perspektiv. Dessverre har dagens regjering satt pris øverst i kravene til Bane Nor.

LES OGSÅ:  Det er nå togforslagene skal ut på høring

En moderne jernbane vil koste. Det siste vi trenger for å få den på plass, er feige politikere som ikke tør å bli enige, eller ofre noe. Vi trenger heller ikke politikere som ser jernbanen i et 20 års perspektiv, som styres av at noen får lavere verdi på huset eller en regjering som ikke tør å tenke langsiktig nok når de skal bygge en jernbane for de neste hundre årene. Både av hensyn til klimaet og framtidens bo og arbeidsmarked, trenger vi politikere som tør å så i stormen og holde fast på målet.

Olav Sanness Vika, Nell Gaalaas Hansen, Lars Egeland

Olav Sanness Vika, Nell Gaalaas Hansen, Lars Egeland

leder Vestfold SV, gruppeleder i fylkestinget (SV) og 1. kandidat til Stortingsvalget

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags