Hvis du viser noen fingeren til systemet, kan du ikke forvente en klem tilbake

Av

Klima-aktivisme handler ikke om fravær.

DEL

LeserbrevDen siste ukens debatter vedrørende barn og unges streik for miljøet har tent flere branner en den har slukket. Lærere på den ene siden nekter for å gi elever ved videregående skoler gyldig fravær for å gå i tog og rope ut sin frustrasjon over hvor sakte prosessene som skal redde jorden går. Mens elevene mener de har rett på at lærere overser fraværet fordi de streiker for en god sak, og mener de stiller på lik linje som voksne når de velger å utebli fra skolebenken.

Slik situasjonen er nå, er jeg helt for at elevene får oppført fravær når de nå går til gatene, og her er grunnen. Når vi voksne streiker, er det systemer som sørger for at de streikene blir sett. Med oppmøteplasser, arrangementer og streikeledere er det en hel prosess som settes igang for at de skal bli sett. Men det viktige er, du får ikke lønn om du streiker. Hvis elevene på videregående trinn vil streike, er det viktig at de ofrer noe. Elevene får ikke lønn, eller yter noen arbeidskraft for skolen derfor er det eneste de kan ofre til saken og streiken sin deler av egen tid. Og jeg mener det er slik vi skal vise våre unge respekt. Respekt ved å vise de samme regelverk vi stiller oss selv.

Det har så lenge jeg kan huske alltid hvert snakk om at lærerene er den store stygge ulven, og motsatt at elever er uengasjerte og late griser som blir tvangsforet informasjon. Tillit mellom lærer og elev har heller fraværende i mine skoleår, vi ble alltid skult på som om vi prøvde å komme unne noe. Noe vi selvfølgelig prøvde på. I den nye lærerplanen står det i overført betydning at elever og lærere skal samarbeide og utfolde seg på alle nivåer.

"Skolen skal være et sted der barn og unge opplever demokrati i praksis. Elevene skal erfare at de blir lyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse, og at de kan påvirke det som angår dem. De skal få erfaring med og praktisere ulike former for demokratisk deltakelse og medvirkning, både i det daglige arbeidet i fagene og gjennom for eksempel elevråd og andre rådsorganer. Dialogen mellom lærer og elev, og mellom skole og hjem, må være basert på gjensidig respekt. Når elevenes stemme blir hørt i skolen, opplever de hvordan de selv kan ta egne bevisste valg. Slike erfaringer har en verdi her og nå, og forbereder elevene på å bli ansvarlige samfunnsborgere." (udir2017)

Når dette gjelder barn i grunnskolen, burde det også gjelde for elever med videregående opplæring som snart kan spasere inn i ett valglokale

Ved å sette fokuset på fraværsgrensen, sporer både elever og lærere debatten helt av skinnene når det er klimaet som skal være i fokus. Dagene som har vært skal vise engasjement, ikke for skolesystemet eller oss, mot dem. Men et felles mål om å bedre klimaet.

Jeg er enig i at når det kommer til hele klimadebatten så går ting veldig sakte. Partiene på stortinget virker redde for å gjøre store grep i frykt for å miste velgere, og nå spesielt i et valgår. Jeg ser at unge dag for dag blir mer utålmodig når de venter forgjeves på løsninger som aldri kommer og jeg har også vært med i miljøkampen så lenge jeg kan huske. Jeg har brettet utallige melkekartonger og bidratt til å lage haugevis med sykler igjennom glass og metallgjenvinning.

Barn og unge skal ikke bestemme hvordan samfunnet skal være. Det er det vi voksne som skal gjøre. Men de skal lyttes til, samarbeides med og vi skal ta de på alvor. (se avsnitt om lærerplan). De skal være med på prosessene så langt det er mulig, for det er deres fremtid det er snakk om. Jo lengre vi somler jo verre blir det for våre barnebarn. Så spørsmålet er hva vi skal lære av uken som har vært. Hva skal vi ta med oss frem til neste år, eller neste måned når spørsmålet mest sannsynlig blir tatt opp på nytt? Det jeg har sett er et voldsomt, og brennende engasjement om klimaet og jordens status. Men at debatten og fokuset denne gangen til syvende og sist kom til å handle om fraværskrensen sier sitt. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags