Trakassering av forskere

KAMP: Det pågår fremdeles en kamp om hva som er sannheten når det gjelder årsaker til den globale oppvarmingen, skriver forfatteren, som viser til forskere som mener CO2-utslipp fra bl.a. biltrafikk ikke er årsaken. Foto:

Av

Tønsbergs Blad er ille ute for tiden, og angripes både av leg og lærd. Hva galt har så TB gjort, siden bladet er blitt et mål for angrep?

MeningerJoda, - avisen har publisert forskningsresultater knyttet til klimaforskning uten at disse forskningsresultatene har blitt «vasket» gjennom en nærmere definert «autorisasjon» for på den måten å få et vitenskapelig stempel. Dette synes både Nils Kristian Aanderaa og professor Birger Sevaldson er galt. Sistnevnte foreslår derfor at avisen ansetter et par ekstra journalister med formål å stanse publisering av slik forskning.

LES OGSÅ: Klimagassen CO2 er frikjent: Gir økt matproduksjon og lavere temperatur

Professoren tillater seg i Tønsbergs Blad den 6. januar å bruke betegnelse «pseudovitenskap» på dagens forskning med bl. a. referanse til kronikk i TB den 30. desember 2018, idet den ikke er «autorisert» og derved elevert til det han definerer som vitenskap.

LES OGSÅ: Vitenskap og pseudovitenskap

Krysset anstendighetsgrensen

Dette er en forståelig tilnærming, selv om den er uortodoks for en som selv i årevis har arbeidet med teknologisk forskning og utvikling. Professoren viser samtidig en positiv holdning ved følgende utsagn i sin kronikk: «Man skal ikke godta nye påstander uten videre, - samtidig er det alles jobb å finne frem til ny innsikt». Nå er det nettopp ny innsikt som forskerne ønsket å skaffe til veie ved sin eksperimentering.

Deretter krysser professoren en grense for grov uanstendighet ved å hevde at pseudovitenskap (resultatet av forskning) er juks, at dette er en svært farlig form for propaganda, og at argumentene ikke er konsistente (kirsebærplukking). Han fortsetter med å beskrive en uredelig kildesitering, samtidig med at han latterliggjør en minimumsversjon av eksperimentet, og unnlater å fortelle at to forskningsrapporter ekspanderer eksperimentet til en mer illustrert universell løsning, beskrevet på 20 sider.

LES OGSÅ: Betydningen av vanndamp og skyer som drivhusgass

Han har da bare fysikeren Thorstein Seim (cand. real fra Universitetet i Oslo) i fokus når denne forskeren angripes for uredelig å ha benyttet anbefalinger fra NASA i oppbygging av sitt eget eksperimentanlegg for CO2, til tross for at dette er tilstrekkelig godt beskrevet i forskerens rapport på side 4. En ivrig leser ville også ha funnet at eksperimentet allerede er etterprøvd. De øvrige to forskerne blir forbigått i stillhet, til tross for at bidragene fra dem støtter Seims resultater.

Professorens styrke på dette teknologiske området er at han underviser ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

LES OGSÅ: Lavest utslipp - ikke lavest pris!

Nedvurdering

Nils Kristian Aanderaa ber Tønsbergs Blad i en kronikk den 3. januar om å skjerpe seg, da han ikke er fornøyd med hvordan hans krav til presentasjon av kunnskap ble tilfredsstilt i en tidligere kronikk.