Erik Dammann + Gretha Thunberg = Sant. Fastlandsforbindelsen R/S + Miljø = Løgn

Jon Arild Andresen

Jon Arild Andresen Foto:

Av
DEL

LeserbrevErik Dammann, 88 år og grunnlegger av Fremtiden i Våre Hender i 1974 - uttaler i Dagens Næringsliv 20.07.19. Det er mye med fremtiden jeg nesten ikke orker å tenke på! Dette uttaler en mann som har brukt hele livet på å forsøke på å redde verden. Hva har så generasjoner av nordmenn lært og forstått av hva som skjer med klima og miljø i Norge og resten av verden i disse årene? Svært lite! Vi bygger ned matjord og tenker lite på hva dette vil bety om 50-100 år!

I Sverige har 16 årige Greta Thunberg våknet og prøver å vekke ungdommen.

Hva skjer i vårt nærområde? Det største og mest gigantiske inngrep i natur og miljø på Nøtterøy er planlagt av en gruppe politikere med et forferdelig dårlig gangsyn! De bryr seg ikke om miljø eller beboere på øya de representerer som folkevalgte. Her er ingen konsekvensanalyse for hva som vil skje i fremtiden.

Intensjonsavtalen i des -18 var et resultat av panikk for ikke å få til en avgjørelse, før Vestfold og Telemark ble et fylke. I ettertid hevder de også at dette er et bra alternativ - det samme de i første omgang gikk imot!

Jeg blir provosert av at dette miljøfiendtlige bruprosjektet med tunneler og 4 kjørebaner blir
framhevet av en gruppe politikere som nødvendig å bygge!

Jeg blir provosert av at de samme politikere mener at for å kunne oppfylle myndighetenes krav til kollektivtransport, gang og sykkelsti - så må brua bygges først! Hvorfor ikke tenke omvendt. Gjør noe drastisk med kollektivtrafikken og la innbyggerne i Færder og Tønsberg få en rimelig mulighet til bruke den. Da vil antall biler over kanalen falle drastisk!

Jeg blir provosert av at det blir hevdet at hvis dette prosjektet ikke blir realisert nå - vil det gå nye 10-15 år, før vi får en ny fastlandsforbindelse! Det er ikke sant! Med det planarbeidet som allerede er gjort vil det kunne gjennomføres i en kortere tidsramme. Dette er skremselspropaganda.

Jeg blir provosert av at hele prosessen med utelatelsen av Vestfjordforbindelsen og Østalternativet har hatt høyst udemokratiske elementer.

Jeg blir provosert av at fylkestinget med Arbeiderpartiet og Arve Høiberg trumfer igjennom en høyst udemokratisk avgjørelse og overkjører lokaldemokratiet i Færder og Tønsberg. Hva blir neste??

Jeg blir provosert av at .Vegvesenet i sin såkalte informasjonsrunde før valget - tåkelegger mer enn å gi eksakt informasjon om prosjektet.

Jeg blir provosert av at vi ikke får informasjon om verken bompengesatser eller reguleringsplan før valget 09.09.19.

Jeg blir provosert av at .ingen forteller noe om hva tunellene vil koste og hvor steinen skal transporteres og lagres. Får vi et berg av stein ala syd for Holmestrand på Kaldnes Vest?

Jeg blir provosert av at at innbyggerne i Færder egentlig ikke forstår hvor lang veien til Tønsberg blir med Ramberg / Smørberg alternativet. Og hva skjer med handelsbyen Tønsberg i fremtiden som pr dags dato mangler 700 parkeringsplasser?

Jeg blir provosert av at ungdommen ikke er mer engasjerte i hva som skjer i deres nærområde. Det hjelper lite å brøle 1x på torget for miljøet uten flere provoserende tiltak.

Jeg blir provosert av at den voksne og den styrende generasjon ikke har et større ansvar for å legge til rette natur og miljø for de kommende generasjoner. Første prioritet er mat og matjord, som kommer boliger og bomiljø. Så transport.

Jeg blir provosert av at vi velger disse enorme kostnader, natur og miljøødeleggelser, rasering av bomiljøer, satsing på et fastlandsalternativ som ikke oppfyller målsettingen for hva vi ønsker og som i tillegg er ligger på feil sted og er overdimensjonert. Hva vil de unge si til dette om 50 år?

Tilbake til Erik Damman og miljøpolitikken i vårt nærområde. Det er nå det gjelder. Vær ditt ansvar bevisst og stem på de partier som vil stoppe denne gigantiske ødeleggelsen av øya vår. La oss tenke på nytt og fremme andre miljøvennlige alternativer som gjør at de unge vil bo her i fremtiden.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags