Elektrifisering = klimatiltak?

Vara til Fylkestinget for FNB Vestfold og Telemark

Vara til Fylkestinget for FNB Vestfold og Telemark Foto:

Av

I norske fjorder og skjærgård legges fergetrafikken mer og mer over på elektrisk drift og tiltaket kalles klimatiltak. Vel, norske ferger slipper ut 400.000 tonn CO2 (plantemat) årlig, noe som utgjør ca. 7 promille av vårt lands totalutslipp, elektrifisering av et så marginalt teoretisk problem kan i beste fall kalles symbolpolitikk helt uten effekt.

DEL

LeserbrevI norske fjorder og skjærgård legges fergetrafikken mer og mer over på elektrisk drift og tiltaket kalles klimatiltak.
Vel, norske ferger slipper ut 400.000 tonn CO2 (plantemat) årlig, noe som utgjør ca. 7 promille av vårt lands totalutslipp, elektrifisering av et så marginalt teoretisk problem kan i beste fall kalles symbolpolitikk helt uten effekt.

Det det derimot har stor effekt på er folkets privatøkonomi og mobilitet, disse fergene koster flere ganger så mye som dieselferger og mange steder betaler nå folk mer på ferger enn de gjør på huslånet sitt, det er ikke bærekraftig. I tillegg har det vist seg at el-fergene ikke er like driftssikre som dieselferger, noe som selvsagt fører med seg frustrasjon og merkostnader for dem som er avhengige av fergene.

Vi ser i dag et fergeopprør langs kysten vår, politikerne har grovt feilvurdert folkets betalingsevne, for ikke å snakke om betalingsvilje, for helt nødvendig persontransport.

I vårt naboland Sverige er alle ferger som inngår i riksveinettet gratis, dvs at de betales over offentlige budsjett. Hvorfor har vi ikke en tilsvarende ordning her i landet?

Jeg har noen svar på det men de egner seg ikke på trykk i avisen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags