Slipp bussen fram - det er kø!

TETT TRAFIKK: Bussen må få bedre forhold og antall avganger inn og ut av byene i rushtiden må økes.

TETT TRAFIKK: Bussen må få bedre forhold og antall avganger inn og ut av byene i rushtiden må økes. Foto:

Av

Både nasjonalt og regionalt er det vedtatt at veksten i trafikken skal tas med kollektiv, gåing og sykling. Det nytter ikke å bygge seg ut av trafikkutfordringene i årene som kommer.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

LeserbrevI Vestfold er det i gang bypakkeprosjekter og mulighetsstudier i både Tønsberg og Larvik. Dessverre handler det meste om å tilrettelegge for den økende biltrafikken. Ikke så mye om virkemidler for å unngå vekst i privatbiltrafikken.

Kåre Pettersen, gruppeleder for Venstre i fylkestinget.

Kåre Pettersen, gruppeleder for Venstre i fylkestinget. Foto:

En større trafikkundersøkelse foretatt av Statens vegvesen i Tønsbergområdet i oktober fjor viste at hele 80 prosent av de spurte i rushtiden satt alene i bilen og kjørte korte avstander mellom hjem og arbeidssted i sentrumsområdet. Da blir det svært korttenkt å bygge mer vei for privatbilen for å løse utfordringen. Det er smartere å legge pengene i kollektiv– og sambruksfelt og egne traseer slik at bussen kommer fram og ikke står i den samme køen som privatbilen.

LES OGSÅ: Frykter fjerning av gateparkeringen betyr slutten for flere butikker

Carl-Erik Grimstad Vestfold Venstres 1. kandidat til stortingsvalget

Carl-Erik Grimstad Vestfold Venstres 1. kandidat til stortingsvalget Foto:

Flere avganger

Samtidig må hyppigheten på buss økes til 10 minutters frekvenser inn mot våre byer i rushtiden. Gi folk et reelt alternativ til privatbil og det vil bli benyttet. Det er ikke mange privatbiler som skal tas ut av rushtrafikken før det igjen er et mer normalt trafikkbilde.

Det er derfor Vestfold må komme med i de nasjonale bymiljøavtalene. Her gis det statlig bidrag til økt framkommelighet for buss, gående og syklende. Med penger inn i slike prosjekter kan vi unngå kjempestore nye veiprosjekt med tilhørende høye bomsatser.

Liten handlingsevne

To regjeringer av ulik farge har hatt muligheten til å øke satsingen på bymiljøavtalene, men de har begge vist liten handlingsevne og bare brukt ord. Det er ingen logikk i at en strek er satt ved de nåværende ni byområdene som er inne i varmen.

LES OGSÅ: Vestfold kan likevel få ja

Behov for mer samkjøring

Venstre vil ha en bærekraftig løsning på byområdenes utfordring knyttet til trafikk. En slik løsning får vi kun ved å ta tak årsakene til trafikkproblemene, og ikke symptomene. Biltrafikken må reduseres ved en økt satsing på bruk av samkjøring, kollektiv, gange og sykkel.

For å få til dette må nye byområder som Vestfoldbyen inn i bymiljøavtalene!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags