Kom hjem og kom tilbake, Slottsfjell!

FEST: Tønsbergs Blads nyhetsredaktør Erik Wold Aunemo krysser fingrene for at Slottsfjell overlever, og at festivalen blir mer lokal.

FEST: Tønsbergs Blads nyhetsredaktør Erik Wold Aunemo krysser fingrene for at Slottsfjell overlever, og at festivalen blir mer lokal. Foto:

For Tønsberg er Slottsfjell mye mer enn en festival. Både for byen og for min egen del håper jeg inderlig redningsaksjonen lykkes.

DEL

MeningerFor meg er det lett å bli personlig når det handler om Slottsfjell. Dette er «min» festival akkurat som Tønsberg er min by. Jeg kjenner jeg blir urolig og nervøs av tanken på en konkurs for festivalen min. Både fordi jeg har hatt enormt med minner der, og fordi jeg er stolt av at Tønsberg, byen min, har Norges beste og kuleste festival.

Krysser fingre

Derfor krysser jeg alt jeg har av fingre for at redningsaksjonen nå lykkes. Det er absolutt ingen selvfølge at den gjør det. Jeg forstår det slik at det er snakk om betydelige beløp som ikke vil bli betalt. Antagelig flere millioner kroner. For enkelte bedrifter kan det kanskje være dramatisk å måtte ta til takke med bare deler av det de har utestående.

LES OGSÅ: Slottsfjell eller ikke Slottsfjell

Men lykkes ikke gjeldsordningen, eller akkorden, vil det for mange av kreditorene bety at de får enda mindre. Og unngår man konkurs er jo muligheten der for at bedriftene kan få nye inntekter fra Slottsfjell.

LES OGSÅ: Charlotte er redd for å miste Slottsfjell: – Festivalen har en mye større verdi enn helgen i seg selv

Penger for byen

Inntekter fra Slottsfjell er det mange som har fått opp gjennom årene. Tønsbergs Blad intervjuet i 2013 BI-professor Tor W. Andreassen. Han anslo at festivalen genererte mellom 40 og 80 millioner kroner for byen. I tillegg brukes selvsagt Slottsfjell som en del av Tønsberg-reklamen når både byen og leilighetsprosjekter skal selges inn til både tilreisende og mulige innflyttere.

LES OGSÅ: Slik vil Slottsfjell-ledelsen redde festivalen

Men viktigst for meg er hva festivalen har gjort med oss som tønsbergensere. Slottsfjell som merkevare, som fenomen og som kulturinstitusjon er rett og slett noe vi kan være stolte av.

Stolthet

For at vi fortsatt skal kunne være stolte av Slottsfjell, holder det ikke bare at festivalen reddes økonomisk. De må fullføre planene om å bli mer lokale, og mer for alle aldersgrupper. Det må være noe som «oldinger» som meg på 37 år også vil ha. Stempelet «P3-festivalen» må bort. Og det må være byens festival, med tydelig lokal forankring og helst lokal tilstedeværelse hele året.

Det må være Tønsbergs festival. Det må være møtestedet hvor hjemkomne studenter og folk i byen og kommunene rundt møter hverandre på sommeren. Det må igjen bli helt naturlig å si på starten av sommeren «Sees på Slottsfjell».

Tilbake til røttene

Slottsfjell må tilbake til røttene. Kanskje betyr det at man må kutte ut en dag, kanskje må man kutte ut to. Kanskje blir den neste festivalen mer lik den aller første enn den siste både i størrelse og omfang. Hvis de Slottsfjell skylder penger er så medgjørlige at de går med på gjeldsordningen, må uansett Slottsfjell-ledelsen komme opp med en troverdig plan for hvordan dette ikke skal skje igjen.

Det har jeg god tro på at de klarer. Festivalledelsen har med unntak av kriseåret i 2017, som de dro med seg inn i 2018, vist at de kan drive festival med overskudd. Og de har klart seg uten offentlig støtte.

Overskudd

Hvert år siden 2012 har det vært overskudd i driftselskapet Baglerbrønnen Drift AS. Og omsetningen økte med 28 millioner fra 2012 til 2016. Tabben som ligger bak underskuddet på fem millioner i 2017 var den ekstra festivaldagen og, mener jeg, at festivalen ble for opptatt av en for ung målgruppe, og hadde får dårlig lokal forankring.

Nå håper jeg de får muligheten til å gå tilbake til røttene, og slik at festivalen vår kommer hjem igjen til byen vår.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags