Næringslivet ser ikke Tønsbergs verdi

BRÅK: Bane Nor fremmet forslag som de visste ville møte stor motstand, og forsinkelser i saken er helt og holdent Bane Nors ansvar. Illustrasjon: Bane Nor Bildetekst Bildetekst

BRÅK: Bane Nor fremmet forslag som de visste ville møte stor motstand, og forsinkelser i saken er helt og holdent Bane Nors ansvar. Illustrasjon: Bane Nor Bildetekst Bildetekst

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Vestfolds næringsliv ved NHO har gått sammen om å uttrykke sin engstelse for at jernbanen blir forsinket. De maner oss til å være enige og ikke forstyrre prosessene og å stole på Bane Nor.

DEL

Meninger 

De har ingen kritiske bemerkninger til banealternativene som er foreslått, men synes det er ok med et tredje alternativ hvis Bane Nor vil. De synes vi skal stole på Bane Nors ekspertise.

De ser dermed bort fra Bane Nors kuvending i saken, deres lite overbevisende argumentasjon om jarlsbergjordene og sekkestasjon, og det faktum at de valgte å fremme løsninger som de visste ville skape stor konflikt og motstand. Man står igjen med mistanken om at nøtterøyalternativet kun er fremmet for å få gjennom raseringen av Nordbyen og Byfjorden. Motstandere mot Bane Nors raseringsforslag blir nå gjort ansvarlig for eventuelle forsinkelser.

Birger Sevaldson

Birger Sevaldson

Dette er utilbørlig og provoserende. Bane Nor fremmet forslag som de visste ville møte stor motstand og forsinkelser i saken er helt og holdent Bane Nors ansvar.

LES OGSÅ: Jernbaneplanene: Jarlsberg-korridoren må med i betraktningen

Risiko for selvskyting

Dette er en lite gjennomtenkt holdning fra Næringslivet og de risikerer å skyte seg selv i foten. Jeg vil argumentere for at det burde være i næringslivets interesse å samle seg om en løsning over jarlsbergjordene. Dette er økonomisk argumentert og forankret i immaterielle verdier. Immaterielle verdier er i dag viktigere enn noensinne, og vi går fra en produktbasert næring til en tjenestebasert næring.

Opplevelser er sentrale i all tjenestedesign. Det er brukernes opplevelser som er det som skaper verdi og gjør næringene livskraftige. At denne sammenheng med opplevelsen av Tønsberg ikke er åpenbar for næringslivsrepresentantene, vitner om en utdatert forståelse.

Noen har skjønt det

Men det finnes andre aktører i Tønsberg som har forstått dette. Pulserende Kystperle er en merkevare for byen hvor opplevelsesverdien av Tønsberg forstås og som har som mål å utvikle denne til nytte for hele byen og regionen. Nå er jeg ikke så begeistret for å gjøre byer og nasjoner til merkevarer, men vi snakker her om byens identitet og karakteristika og hvordan man kan forsterke og kommunisere dette.

LES OGSÅ: Det er lov å si at vi vil ha toget i tunnel under fjorden

Jeg er selv et eksempel på hvor sterk denne tiltrekningskraften til Tønsberg er. Vi flyttet hit for fire år siden og Tønsberg sto fram som det absolutt mest attraktive valget. Det som trakk var bryggene, den historiske byen og atmosfæren. Dessverre har jeg siden observert hvordan denne særegenheten sakte gnages i stykker og merkevaren Pulserende Kystperle svekkes. Det er nå viktig at alle aktører samler seg om dette identitetsprosjektet.

LES OGSÅ: NHO-direktøren: – Viktig at vi roer oss ned i jernbanesaken

Du tuller ikke med Ikea

En god merkevare er verdt store summer. Firmaer med sterke merkevarer vil hegne om merkevaren med nebb og klør. Dette er immaterielle verdier som tallfestes på børsen og på andre måter. Ingen bedrift som er noenlunde profesjonell og oppegående og eier av en sterk merkevare vil tillate selv den minste skade mot merkevarens integritet. Dette gjelder Nike, iPhone, Ikea, etc. Merkevaren signaliserer bedriftens identitet og verdisett.

LES OGSÅ: Støtten fra Sandefjord tyder på sterk vilje til samarbeid i jernbanesaken

Merkevaren Pulserende Kystperle bygger på Tønsbergs identitet. Denne er satt sammen av beliggenhet, vakre omgivelser, nærhet til natur, levende næringsliv, historiske bygg og nyere utvikling. Når næringslivet i Tønsberg har så liten forståelse for den potensielle verdien av merkevaren Pulserende Kystperle, er det oppsiktsvekkende.

LES OGSÅ: Ottar Hellevik: Skremmende planer fra Bane Nor

Merkevaren svekkes litt etter litt

Denne mangelen på forståelse gir seg uttrykk i at det bygges på en måte som sakte, men sikkert svekker merkevaren. Det gir seg enda tydeligere uttrykk i at de kan tenke seg en jernbane som valser over Tønsberg på en måte som vil forårsake dyp og uopprettelig skade på merkevaren Pulserende Kystperle.

LES OGSÅ:  Tønsberg: Kommunen skal både utvikles og bevares

Vi kan glemme ordet perle. Dette vil skade Tønsberg i lang, lang tid fremover og svekke byen som attraktivt sted og svekke tiltrekningskraften som trekker til seg innvandrere som meg selv. Hva dette har å si av negative konsekvenser for byen på sikt er vanskelig å kalkulere.

Jeg oppfordrer Næringslivet i Tønsberg og Vestfold til å jekke opp deres faglige tilnærming til feltet immaterielle verdier. Dere er utdatert og mangler profesjonell forståelse for hvordan en svekking av Tønsberg bys identitet kommer til å påføre næringslivet store tap i fremtiden.

Birger Sevaldson

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags