Alle er forskjellig: Det var Star Wars som sørget for at jeg lærte norsk

TILRETTELEGGING: Alle er forskjellig, det er styrken vår, skriver Sondre Bogen-Straume

TILRETTELEGGING: Alle er forskjellig, det er styrken vår, skriver Sondre Bogen-Straume Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Vi trenger høyere lærertetthet, økt kompetanse rundt hvordan ulike diagnoser påvirker folk og ikke minst realistiske forventninger til de barn som sitter på skolebenken.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Den største ressursen vi har i verden er mennesker, mennesker med ulike livserfaringer, hudfarge, diagnoser og evner. Noen er naturtalenter som navigerer det politiske landskapet uten anstrengelse. Andre blir fantastisk dyktige kunstnere, håndverkere og ingeniører. Men dessverre er ikke dagens samfunn utformet slik at alle får like muligheter til å lykkes.

For at samfunnet skal kunne utvikle seg må vi ha mennesker som kan tenke utenfor «boksen», men mange av disse menneskene som har denne evnen blir undertrykket av et skolesystem som lider av «flink pike syndromet». Dessverre favoriserer dagens skolesystem rolige læringsvillige jenter, og dermed klarer det mesterstykket det er å glemme den største ressursen samfunnet har, nemlig oss som er annerledes.

Danske akvariefisker løste oppgaven

Om man er så uheldig å være en av de 5 % av barna som har AD/HD virker det som at man bare har å forvente at man går glipp av store deler av undervisningen som gis i den norske skole. For den norske skole er mer opptatt av å slavisk følge pensum ved å ikke ville tilrettelegge.

Et eksempel på dette er at jeg ikke lærte å lese norsk før i 5. klasse, men kunne lese dansk fra 3. klasse. Hvorfor sier du? Jo fordi i 3. klasse fant jeg en interessant bok om akvariefisk på dansk på skolebiblioteket, denne fikk jeg lov til å lese i på skolen, men fikk ikke lov til å lese om f.eks. Star Wars som var grunnen til at jeg kan lese i dag.

Høyere lærertetthet

Spesialpedagogen jeg hadde på skolen mente at det var altfor mange avanserte ord i litteratur om Star Wars til at jeg kunne bruke det til lesetrening, men der tok han feil gitt. For det var jo Star Wars som sørget for at jeg lærte norsk ...

Dette er kun et eksempel hvordan skolevesenet mangler viljen til å tilrettelegge slik at flest mulig her muligheten til å lære.

Hva kan være en løsning da? Jo det er for så vidt ganske enkelt og det finnes partier som har svaret. Vi trenger høyere lærertetthet, økt kompetanse rundt hvordan ulike diagnoser påvirker folk og ikke minst realistiske forventninger til de barn som sitter på skolebenken.

SV har flere ganger tatt til orde for økt lærertetthet, mer lek i skolen, gratis mat, mer fysisk aktivitet og større muligheter til individuell behandling av elever for å fremme deres læring.

Her finner hunden Ollie narkotika til en verdi av 100 millioner kroner

Viktig å kunne kildekritikk

Det er ikke slik at en lærer er dårlig til å undervise i Norsk fordi hen ikke klarer få karakter 4 i matte, det er heller ikke slik at de beste lærerne og assistentene i skolen er de med best karakterer eller utdanning som lærer. Det som er viktig er at skoleledelsen brenner for å ivareta det samfunnsansvar de har og at lærerne får det spillerommet de trenger.

Ikke minst er det utrolig viktig at undervisning fremmer elevenes muligheter til å analysere og prosessere informasjon og da danne seg en mening eller en oppfatning om temaet.

Dagens måte med pugging til prøver gir ikke noe informasjon om hvor gode elevene er i å finne og evaluere informasjon, noe som er den viktigste kvaliteten en arbeidsgiver ser etter. Det er ikke behov for å vite hvordan man skal analysere dikt og annen skjønnlitteratur, men utrolig viktig å kunne kildekritikk og analyse. 

Jeg mener vi må endre skolesystemet til en mer individualisert enhet, der man ikke nødvendig vis begynner på skolen når men er 6 år, men heller når men er mentalt moden til det, et skolesystem der de som ligger langt foran de andre på sin alder får hoppe over et år, eller de som ligger langt bak får starte senere på skolen en når de er 6 år.

Aleksander slet på skolen: – Jeg ble frarøvet all kontakt med jevnaldrende

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags