Momsfritak for elbåter

«Om man ikke har bensintank, må man i hvert fall ha to tanker i hodet»

«Om man ikke har bensintank, må man i hvert fall ha to tanker i hodet»

Av

Tøffingen fra en snekkemotor er en hyggelig lyd, men også lystbåtflåten her til lands må bli mer klimavennlig.

DEL

Det er derfor et interessant forslag Høyre-politikerne Karoline Aarvold og Lene Camilla Westgaard-Halle kommer med når de foreslår å fjerne momsen på eldrevne båtmotorer.

Det er på høy tid at det kommer politiske initiativ for å kutte utslipp også fra fritidsbåter. Antallet på landsbasis nærmer seg etter hvert 1 million, og her i tidligere Vestfold fylke har ca. hver femte husstand båt. Det betyr at tallet her trolig ligger mellom 40.000 og 50.000. Dessuten har våre farvann besøk av et stort antall gjestebåter i sommersesongen. Med andre ord er det ikke unaturlig at nettopp Vestfold-politikere går i spissen for miljøtiltak rettet mot fritidsbåtmarkedet.

Noen vil kanskje mene at en fritidsbåt er en «luksusting» som staten ikke har noe med å subsidiere, og at regjering og storting bare kunne vedta en dato for når det ikke lenger er tillatt å selge bensin- eller dieselmotor til båt. Men folk har gjerne båter i mye lengre tid enn de har biler. Vi frykter at det vil ta lang tid å gjøre fritidsflåten grønnere uten aktivt stimulerende tiltak.

Båtforhandler Pål Herholdt er skeptisk, og mener momsfritak er feil ende å starte i. Med flere populære motorbåtmerker i sortimentet har han nok en egeninteresse i at dette ikke innføres umiddelbart. Men Herholdt har likevel et viktig poeng når han sier at satsing på eldrevne båter også må følges opp ved å legge opp ladestasjoner rundt om i havner og skjærgård. Så om man ikke har bensintank, må man i hvert fall ha to tanker i hodet.



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags