Vel verd å diskutere

«En bussring vil kunne sneie bortom mange av de viktigste arbeidsplassene»

«En bussring vil kunne sneie bortom mange av de viktigste arbeidsplassene»

Av

Dropp planene om å lede busstrafikken inn i Møllegaten og lag heller en bussring rundt Tønsberg sentrum, foreslår arkitektene Roland Borgvin-Burgess og Thorvald Bernhardt.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Forslaget kommer sent på bordet, for planleggingen av Bypakke Tønsberg-regionen, der Møllegaten og Nedre Langgate skal bygges om til byens sentrale bussgater, er kommet langt. Men fortsatt er det ikke tatt et eneste spadestikk, og de store pengene er ennå ikke brukt. All den stund fastlandsforbindelsen også står i bero, har vi tid til en debatt rundt forslaget til Bernhardt og Borgvin-Burgess.

Det er mye besnærende ved å lede kollektivtrafikk inn i Møllegaten. Den blir lettvint å bruke for minst like mange som dagens terminal i Farmandstredet, der kapasiteten er vanskelig å øke. Dessuten vil det bringe mer liv og røre til et område i byen der flere butikker har slitt med å overleve.

Samtidig har de to arkitektene et viktig poeng: Med inntil 700 avganger i døgnet blir busstrafikken i Møllegaten svært intensiv. De frykter at kollektivgaten vil kutte Tønsberg sentrum i to. Og at det blir mindre trivelig, barnevennlig og beboervennlig å oppholde seg i dette byrommet, langt mindre å bo der.

En bussring vil kunne sneie bortom mange av de viktigste arbeidsplassene – sykehuset, rådhuset, Fylkeshuset og Statens Park er bare noen, i tillegg til å spare den innerste bykjernen for trafikk. Samtidig vet vi for lite til bare å hoppe på forslaget uten videre. Hva har det f.eks. å si for trafikkavviklingen gjennom byen og passasjertallet på bussene?

Her må vi først og fremst utvide kunnskapsgrunnlaget. Men la oss nå gjøre nettopp det.



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.