Aggresjonsnivået bør ned et hakk

Det svar stort engasjement fra publikum på folkemøtet om nytt veisystem i Tønsberg-regionen. De aller fleste som hadde ordet, vil ha Vestfjord-forbindelse med vei mellom Borgheim på Nøtterøy og Skjee i Stokke. Dette er er en løsning som ikke er anbefalt og som Stokke dessuten sier nei til.

Det svar stort engasjement fra publikum på folkemøtet om nytt veisystem i Tønsberg-regionen. De aller fleste som hadde ordet, vil ha Vestfjord-forbindelse med vei mellom Borgheim på Nøtterøy og Skjee i Stokke. Dette er er en løsning som ikke er anbefalt og som Stokke dessuten sier nei til. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Det glødende engasjementet i saken om ny fastlandsforbindelse er både forståelig og ønskelig, men aggresjonsnivået bør senkes.

DEL

Etter at veivesenet i november presenterte «Konseptvalgutredning for transportsystemet i Tønsberg-regionen», har debatten rast i avisspaltene, på våre nettsider og på Facebook.

At temperaturen er høy, fikk vi også demonstrert under folkemøtet i Oseberg kulturhus torsdag kveld. På Nøtterøy hersker det tydeligvis stor uvilje mot veivesenets anbefaling om forbindelse til Tønsberg.

Samtidig finnes et brennende ønske om å få en bruforbindelse over Vestfjorden til Stokke.

LES OGSÅ: Stokke vil ikke ha Vestfjord-vei

Mye tyder på at et par milliarder kroner, og vel så det, etter hvert kommer til å bli svidd av for å få en ny fastlandsforbindelse. Og det er vi som skal bruke veien som må betale.

Dessuten vet alle at man ikke kan bygge et veiprosjekt i denne størrelsen uten at det kommer til å gå ut over noens hus, hage eller nærmiljø.

Da er det helt naturlig at folk reagerer.

Når det også kommer sterke signaler om at toneangivende politikere allerede har bestemt seg, selv om høringen pågår, er det forståelig at det kommer reaksjoner.

LES OGSÅ: Flest vil mot vest

Så langt er alt vel og bra, men debatten skjemmes av mist to forhold. Det ene er dyp mistro til veivesenets arbeid og motiver. Det andre er noe som minner om fiendtlighet overfor Tønsberg.

Statens vegvesen har fått i oppdrag å lage en faglig vurdering – basert på ganske mange forskjellige forutsetninger.

Selvfølgelig er det lov å stille spørsmål til innholdet i rapporten, og det er full anledning til å være kritisk. Men å mistenke veivesenet for å ha skjulte motiver for å tekkes visse politikere eller en viss næringsvirksomhet, virker lite gjennomtenkt.

LES OGSÅ: Meningsmåling ga klart svar

Det samme gjelder holdningen til Tønsberg og byens trafikale utfordringer. Tønsberg er «byen» også for folk på Nøtterøy. At øyboerne i årevis, og i betydelig grad, har betalt for Frodeåstunnelen med tilhørende veisystem, er et dårlig argument for en Vestfjord-forbindelse.

Mange som har hevet sin røst både høyt og tydelig i debatten, har uten tvil svært lang livserfaring. Nettopp derfor kunne jeg ønsket meg en noe annen form på diskusjonen.

Holdninger som «Nå er det øyfolkets tur, nå skal det ikke handle om Tønsberg for en gangs skyld», er lite konstruktive.

Hovedpoenget med hele veiprosjektet er å lage et «transportsystem for Tønsberg-regionen». Da er det viktig å huske det siste ordet i setningen.

Det kan også være lurt å tenke på at flere av de berørte kommunene om noen år er samlet i én stor, og man behøver ikke ha fått Nobelprisen i noe som helst for å gjette hva den kommer til å hete.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags