Vannmetro i Tønsberg blir for kostbart

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LederI jakten på miljøvennlige transportløsninger, er det viktig og riktig å være åpen for nye ideer. Derfor var det positivt at bystyret i Tønsberg ba rådmannen om å utrede en vannmetro – en slags byferje i Tønsberg. Forslaget kom fra Miljøpartiet De Grønne (MDG), som hadde hentet ideen fra andre norske byer som har slik kollektivtransport til sjøs.

Rådmannen har vurdert en mulig ferjerute fra Vallø i øst til Rakkevik i vest, med en rekke stopp underveis. En slik rute kommer til å kreve fra fem til 13 ferjer, avhengig av hvor ofte de skal gå. Dette vil etter rådmannens beregninger koste mellom 30 og 170 millioner kroner i investeringer. I tillegg kommer åpenbart et relativt betydelig drifts- og vedlikeholdsbudsjett som er tenkt dekket av billettinntekter.

BYBJORDEN: Slik ser det ofte ut vinterstid i Tønsberg

BYBJORDEN: Slik ser det ofte ut vinterstid i Tønsberg Foto:

Rådmannens anbefaling er klar: Dette er ikke lurt. Vi regner med at flertallet av Tønsbergs politikere vil følge rådet, og skrinlegge ideen.

I Norge har vi flere korte ferjeforbindelser, men de finnes stort sett i isfritt farvann. Det gjelder for eksempel Fredrikstad, som befolkningsmessig og på mange andre områder, kan sammenlignes med Tønsberg. Men: Glomma fryser ikke. Det gjør derimot Byfjorden, Husøysund og Træla rett som det er.

I Fredrikstad er ferjene «gratis», det vil si at utgiftene dekkes over kommunens driftsbudsjett. Vi tror kommunen har andre og mer presserende oppgaver å bruke penger på.

Skal det satses flere offentlige kroner på kollektivtrafikk, mener vi det er bedre å bruke dem på flere bussavganger og på tiltak for å bedre framkommeligheten for kollektivtrafikken i og rundt Tønsberg.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags