Å finne den rette boka kan gjøre underverker for barn og ungdom

Av

Skolebibliotekets viktigste målgruppe er de elevene som er lite motivert for lesing.

DEL

Få TB+ og eAvis i 5 uker for bare 5 kr!

LeserbrevTønsberg kommune har satt skolebibliotek på dagsordenen; kommunen har ansatt en skolebibliotekkoordinator i 50 prosent stilling, og det er gitt ekstrabevilgninger til innkjøp av bøker. Dette er flott! Vi har jobbet som skolebibliotekarer i tønsbergskolen i en årrekke, og er svært glade for at det blir satt fokus på skolebibliotekene. Her er Tønsberg kommune i forkant.

Viktig stimulans

Grunnskolebibliotekets viktigste oppgave er å stimulere til leselyst. Det forutsetter at den som har ansvaret for skolebiblioteket har tid til å ivareta denne oppgaven. Stillingsstørrelsen til skolebibliotekarene varierer sterkt i Tønsberg. Undertegnede er fagutdannede bibliotekarer med stillingsandeler på hhv. 75 og 80 prosent, men de fleste skolene har satt av langt mindre ressurser til å bemanne skolebiblioteket.

RIKTIG: Viktig å finne bøker som fanger interessen.

RIKTIG: Viktig å finne bøker som fanger interessen. (Foto: )

Leseglade elever fra hjem med velfylte bokhyller vil klare seg greit uten gode skolebibliotek, men det er ikke disse elevene vi primært driver skolebibliotek for. Skolebibliotekets viktigste målgruppe er de elevene som er lite motivert for lesing. Elever som er overbevist om at lesing og bøker er dørgende kjedelig, til tross for at de knapt har lest en eneste bok. Mange av disse elevene har ekstra utfordringer knyttet til det å lese, og andre har lesevansker nettopp fordi de leser for lite. Det blir en ond sirkel. Skolebibliotekarens viktigste oppgave er å finne bøker til disse elevene.

LES OGSÅ: – Planen var å bygge et mentalt helsestudio

Må ha hjelp til å finne noe som passer

Flertallet av elevene trenger faktisk hjelp til å «finne seg en god bok». Elevene må få hjelp til å finne en bok som passer deres nivå som lesere. De må ha hjelp til å finne den første boka i serien. De må ha hjelp til å finne bøker om kjærlighet. De må ha hjelp til å finne fantasybøkene. De må bli forklart at akkurat denne boka har en treg start, men at den blir veldig spennende etterhvert. De må bli fortalt at i denne boka blir historien fortalt fra forskjellige synsvinkler, og at det kan virke forvirrende, men at alt henger sammen til slutt. De må ha hjelp til å unngå flere bøker av den typen de lånte, men ikke leste for de de ikke likte den, og de må fremfor alt, ha hjelp til å finne flere bøker i samme sjanger, med samme tema, eller med samme stemning som den de faktisk likte.

De må få kvalifiserte svar når de endelig har funnet en bok de liker og ønsker flere av samme type. Uten en veileder med dybdekjennskap til bøkene, hvor stor er sjansen for at disse elevene finner en bok som fungerer som døråpner til lesingens fantastiske verden?

Må ha tid til å gjøre jobben

Bokpresentasjoner for klassen, lesekonkurranser, lesegrupper og individuell veiledning i valg av bøker er oppgaver skolebibliotekaren skal ivareta. Da må de som innehar disse ofte undervurderte, men viktige stillingene i skolen gis tid til å gjøre jobben sin. Videre er det av stor betydning at samme person blir i jobben over tid. Enkelte skoler skifter skolebibliotekansvarlig ofte, det gir dårlig kjennskap til egen boksamling, og dermed begrensede muligheter for god veiledning.

LES OGSÅ: Her får de en lydopplevelse utenom det vanlige

Det å finne den rette boka, kan gjøre underverker. Det kan være det som skal til for at en som aldri har klart å fullføre en bok blir en leser for livet. Den som har sett lesegleden tennes i øynene hos en motvillig leser som fikk hjelpen han trengte til å finne den første, riktige boka, glemmer det aldri.

Marite Juul og Stine Havelin Eriksen

Marite Juul og Stine Havelin Eriksen

fagutdannede bibliotekarer, på henholdsvis Presterød ungdomsskole og Byskogen skole

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags