Vi vil bygge både hus og jernbane, men vil også beholde Tønsbergs idyll

TØNSBERG: Vi vil ha det folk flytter hit for – småbyidyll, nærhet til sjø og trygge oppvekstvilkår.

TØNSBERG: Vi vil ha det folk flytter hit for – småbyidyll, nærhet til sjø og trygge oppvekstvilkår. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Sønnene våre har lært om ydmykhet. Og å lytte til andre. Det er ofte derfra gode innspill kommer.

DEL

MeningerVi har hatt et par faste ting i barneoppdragelsen hos oss, bl.a. to filmer som vi mener er viktige for kulturell innsikt og allmennkunnskap. Den første er «Blues Brothers». Jeg kunne ha nevnt scenen fra køntribaren og sagt at Bane Nor må stå bak et gitter om de bygger Nøtterøy-alternativet og Tønsbergs befolkning besto av hillbillies. Men vi er ikke hillbillies. Jeg nevner scenen der Jake blir med Elwood på «hybelen», tog dundrer forbi og gjør enhver samtale umulig. Ikke sett den? Gjør det, og tenk på beboere på Træleborg, de nye blokkene langs Kanalen og i Bryggeribakken. Deres liv ved brua vil ikke lenger være definert av trær og hus, men av toglinjer. Det blir et fint sted å servere dry martinis – shaken not stirred.

LES OGSÅ: Bane Nor: Miljøvennlig vekst er viktig for Vestfold

Idyllen forsvinner

Det popper opp byggeprosjekter i byen, sikten mot Kanalen stenges, trehus dør og idyll blir borte. Berulfsen-bygget er i fare. Det er ikke det siste. Se mot Teie. Jeg fikk ha en stemme i bystyret da Kirsebomjordet og Søsterhjemmet ble reddet. Men det gamle gymnaset ble revet. Hva er det der nå? Brakker. Er de vakre? Nei.

Bidrar alle de nye leilighetsbyggene til økt trafikk? Selvsagt. Å tro noe annet er i beste fall naivt. Sykkel og kollektiv er ikke fremste transportmiddel for folk flest. Alt henger sammen.

Vi må ha veier

Veier som Jernbanegata stenges for vanlig trafikk, og køene stanger i Stenmalen. Skyldes økt trafikk fjerning av bommene? Vel, jeg kjenner ingen som kosekjører til byen kvart på fire. Man gjør det fordi man må. Vi må ha veier.

LES OGSÅ: Bil og tog på samme bru?

Vi må også ha jernbane, men ikke når kriteriene for å bygge dreier seg om tre minutter, eller om Bane Nor tabbet seg ut for noen år siden og må rettferdiggjøre en dyr tunnel i Frodeåsen. Vi kan ikke rasere byen for sånt. Beklager.

Lene Lauritsen Kjølner

bystyrerepresentant i Tønsberg (H)

LES OGSÅ:  Samarbeid må til om vi skal få en ny jernbane

Det fins politikere som ønsker seg Nøtterøy-alternativet, men jeg mener de påtar seg et ansvar de ikke ser konsekvensene av. I mitt hode er miljø knyttet til estetikk og trivsel. Det blir ikke trivelig i verden med ekspress-sykkelveier i en effektiv byplan med rene flater, der bilkøer og tog stanger til enhver tid.

Bilen blir ikke borte

Flere av disse politikerne sier også nei til parkeringsplasser. Noen drømmer om en futuristisk svevebane fra Vrengen til Bakkenteigen. Særlig. Vi kommer til å kjøre bil i uoverskuelig framtid. Skal butikker i sentrum kunne selge noe mer enn truser og bh-er, f.eks. et malingsspann, må vi ha parkering og biler. Gjerne el, hybrid, hydrogen, men en bil er en ting på fire hjul som trenger plass. Alle kan ikke ta kollektivtransport. De som sier det er spreke og under en viss alder. Dessuten har bilen med personlig frihet å gjøre.

Vi kan neppe bygge en monster-etasje-bru mot Vear, der toppdelen er en fancy sykkelsti. Bare kostnadene skremmer vel vannet ut av byfjorden for godt. Skal flere ta kollektivt, er ikke løsningen å bygge dyrt. Det slår tilbake på oss.

Så hva ønsker vi for framtidens by? Vil vi ha det folk flytter hit for – småbyidyll, nærhet til sjø og trygge oppvekstforhold? Eller vil vi ha en diger forstad til Oslo, der vi pendler effektivt begge veier, men der mye av byen blir ubeboelig på grunn av fastlandsforbindelser og toglinjer? Der de fleste velger å bo utenfor byen, med mer bilkjøring og truet matjord som følge?

Dårlige grunnforhold både her og der

Hvorfor ikke utbedre Jarlsberg-linjen, som allerede ligger der? Og til argumentet om grunnforhold: Byen er full av dårlig grunn.

Livet har lært meg at magefølelsen kan være nyttig. Sammen med fornuft og realisme. Dette innlegget er preget av følelser, litt humor og heller ikke plagsomt merket av politikerspråk. Jeg ser det. Jeg er forfatter også. Da jeg skrev min andre bok «Hvorfor spurte de ikke Evensen?», med fastlandsforbindelsen som tema, trodde jeg at planer om bruer over Kanalen og fjorden var lagt døde. Så feil kan man ta.

Vi har også lært sønnene våre om ydmykhet. Og å lytte til andre. Det er ofte der gode innspill kommer, når man finner bra løsninger sammen. Uten baktanke, frykt for tap av makt, og totalt uten politisk føring. I en ideell verden. Men det er tross alt den verdenen vi må håpe på for ungene, det er vi som har brakt dem inn i galskapen. En galskap vi har et ansvar for å styre.

Den andre viktige filmen her i huset er «Life of Brian». Noen av oss har følt oss som fyren centurionen snakker til, når han sier «Quiet! Silly person!» – etter å ha sett Bane Nors arrogante holdning i brusaken. Det er ingen god følelse. Men det er lærdom. «Always look on the bright side of life!»

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags