Melken har satt seg fast i halsen – åpent brev til Tine

Reinen mistet beiteområdet sitt da Zephyr, som inngår i ZEROs spleiselag sammen med Tine, sprengte i stykker Kvitfjell i sommer.

Reinen mistet beiteområdet sitt da Zephyr, som inngår i ZEROs spleiselag sammen med Tine, sprengte i stykker Kvitfjell i sommer. Foto:

Av

Kjære Tine!

DEL

Leserbrev“En gang var det her ute alt skjedde, det var her konger falt og store avgjørelser ble tatt”, drønner en dyp mannsrøst, akkompagnert av fjellandskap og ville fugler i flokk. Referansen til sagatiden gjør den nasjonalromantiske stemningen komplett, og det er lett å la seg forføre. Likevel setter vi melken i halsen, for “hvilke store avgjørelser» er det dere indirekte støtter i dag, Tine? Siktes det til avgjørelsen om å utrydde smølalirypa på Frøya, kanskje? Eller er det sprengningen av Kvitfjell det handler om?

Kjære Tine, den deilige lettmelken har satt seg fast i halsen, for det er ikke bare melken som er lett. Også Naturmangfoldsloven tar dere lett på, kan man få inntrykk på. Fortell oss, hvordan kan dere reklamere for egne produkter med nasjonalromantiske virkemidler, når dere samtidig opptrer som hovedsponsor for en selverklært «miljøstiftelse» som aktivt promoterer nedbygging av norsk natur? Ja, vi vet at dere samarbeider med ZERO om «fossilfri tungtransport og fornybar plast», som er bra i seg selv, men er det ikke problematisk likevel at «folkets Tine» gir økonomiske muskler og moralsk legitimitet til en aktør som er på kollisjonskurs med naturvernere over hele landet? Er dere tjent med å delta i et spleiselag sammen med både Zephyr og Trønderenergi? Dette er tvilsomme aktører som har profilert seg gjennom å sprenge i stykker noen av de vakreste naturområdene våre.

Kjære Tine! Melken har blitt sur. Den sitter bom fast i halsen, og vi klarer ikke å svelge ... Vil dere reklamere med levende bilder av fugler i flokk, synes vi dere skal gå over til å sponse Norsk Ornitologisk Forening. Vil dere vise fram bilder av urørt fjellandskap og gammel skog, kan vi anbefale Motvind, La Naturen Leve, Norges Miljøvernforbund eller Naturvernforbundet som partner. Om meierigiganten virkelig vil støtte en aktør som promoterer industrialisering av natur, foreslår vi at dere bruker bilder av grusplatåer, stressede reinsdyr eller kvestede fugler i neste reklamefilm. Uansett hva dere velger, ønsker vi dere lykke til med omdømmebyggingen!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags