Er du sikker på at du MÅ bruke bilen til jobben?

Tomme seter i bussen og masse kø av biler

Tomme seter i bussen og masse kø av biler Foto:

Av

Ikke alle kan ta bussen til jobb, det skjønner også vi i Miljøpartiet de grønne. Men at vesentlig flere enn i dag kan ta bussen, det er det liten tvil om.

DEL

LeserbrevHva skal til for at flere tar buss til jobb? Vi i Miljøpartiet de grønne mener at vi først og fremst må snu gjennomføringsplanen i Bypakka.

Det må bli enkelt for bussene å komme frem, slik at det går raskt å ta bussen inn til byen. Derfor ønsker vi en stor satsing på kollektivfelt på de store innfartsveiene. Sammen med en holdningskampanje, vil kanskje folk se at det nytter å ta bussen.

Ved at flere også tar bussen istedenfor å sitte en og en i hver sin bil, vil trafikkbelastningen og køene bli mindre. Dette skaper bedre kjøreforhold for de få som faktisk MÅ kjøre bil av personlige årsaker.

Nina Brodahl, MDG Tønsberg

Nina Brodahl, MDG Tønsberg Foto:

Klimafordelene med å ta buss kjenner de fleste til. 50 mennesker i en buss forurenser vesentlig mindre enn 50 mennesker i hver sin bil. Bussene i Vestfold går hovedsakelig på biogass, laget av mat-avfallet ditt. Ifølge Klimaetaten i Oslo kan bussen kjøre 250 meter på en grønn pose med mat-avfall. Biogass er sirkulær økonomi i praksis!

Kollektivdekningen er i dag dårlig noen steder i den nye kommunen. Vi ønsker flere bussavganger fra Revetal, Undrumsdal, Andebu og ytterkanter av den nye kommunen vår. Men det holder ikke med flere avganger når sjåførene kjører med tomme busser.

Derfor bør også prisene på kollektivtransport reduseres vesentlig, slik at folk ser at å ta bussen er både billigere og enklere enn å ha bil. Billigere kollektivtransport vil kunne gjøre den økonomiske belastningen på fattige mindre. Har du prøvd ut regnestykket på kostnadene på bil opp mot buss? Du vil nok bli overrasket over at det allerede med dagens priser er vesentlig billigere å ta buss. I tillegg er det svært hyggelig å ta buss, med blide sjåfører og medpassasjerer.

Togstasjonen bør også ligge enkelt tilgjengelig i sentrum, slik at pendlerne kan komme seg lett videre fra buss til tog inn til Oslo. Det bør være mulig å få til nullvekst i personbiltransporten i Tønsberg.

Men det krever at vi legger til rette for at det går raskt og er billig. Derfor må vi begynne med kollektivtransporten, og dette må gjøres både i kommunen og i fylket. For mennesker og miljø.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags