Falske påstander i Tønsbergs Blad

Anne Katrine Hauge

Anne Katrine Hauge Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Williams Gomes fra Horten og Omegn FpU kommer med det jeg ser på som grove påstander om Miljøpartiet De Grønne, SV og Arbeiderpartiet i sitt innlegg i Tønsbergs Blad på nett 21. januar.

DEL

MeningerPåstandene er feilaktige. Innlegget er et eksempel på en dessverre økende trend i den offentlige debatten, hvor feilinformasjon om politikeres intensjoner spres, særlig på nett.

Dette er et økende problem for demokratiet, da velgere blir ført bak lyset. I verste fall kan løgn som dette føre til alvorlige feiltrinn, som for eksempel da britiske velgere stemte for Brexit i den tro at det ville være godt for den britiske økonomien, etter å ha sett reklamer som blant annet ga inntrykk av at helsebudsjettet ville kunne økes med milliarder av pund.

Kutter ikke i budsjettet

Det er hårreisende at Gomes, som selv er politisk aktiv, bidrar til å svekke demokratiet på denne måten. Og det er uansvarlig av Tønsbergs Blad å publisere innlegg uten å faktasjekke denne typen påstander.

For ordens skyld: De Grønne vil ikke kutte i jernbanebudsjettet. I vårt alternative statsbudsjett for 2018 vil vi satse på et bedre jernbanetilbud med flere avganger, bedre vedlikehold, og gjennomføre flere byggeklare jernbaneprosjekter enn regjeringen. I tillegg vil vi komme i gang med prosjektering og utredning av lyntog, hyperloop og strekninger som full InterCity og Tromsbanen.

Vil kutte i veiprosjekter

Vi vil heller ikke «glemme kollektivtransporten og tvinge bilistene på busser som ikke går – for å så grave i din lommebok». I våre alternative budsjetter for Vestfold har vi siden vi kom inn på Fylkestinget i 2015, hvert år foreslått å øke bussfrekvensen. For 2018 foreslo vi i tillegg å sette inn testprosjekt for å målrettet øke kollektivandelen i bestemte områder. Dette vil vi selvfølgelig videreføre dersom vi kommer til makten i 2019.

Det stemmer at De Grønne vil kutte i kapasitetsøkende veiprosjekter. Dette er for øvrig i tråd med vedtatte mål både i Stortinget og lokalt, om å ta ut vekst i persontransport i form av kollektivt, sykkel og gange istedenfor privatbil. Men det er dypt problematisk å hevde at kuttet i kapasitetsøkende veiprosjekter vil ha en negativ påvirking på kollektivtilbudet, da dette jo er det motsatte av intensjonen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags