Når en dør lukkes, åpnes en annen

Kjetil Lund-Paulsen Modern Workplace Architect

Kjetil Lund-Paulsen Modern Workplace Architect Foto:

Av

Jeg er en teknologi-konsulent og digital rådgiver som liker å integrere forskjellige samhandlingstjenester med selskapets eksisterende arbeidsrutiner.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. I min bransje endres ting veldig fort, og det er utfordrende å henge med. Det er som å leve med en «evighetsmaskin» som alltid kommer med nye spennende ting. Dører som lukkes og nye dører åpnes. Jeg har blitt en som aldri bli utlært, og det gleder meg meget.

Men, mange føler at dører lukkes når noen har bestemt at gamle arbeidsverktøy skal erstattes av en stor digital samhandlingsplattform. Og på toppen av det må alle kunne arbeide mer moderne fordi selskapet er på en digital reise. Flere og flere ansatte får nye verktøy for å kunne gjøre nye oppgaver.

LES OGSÅ: Dette er ikke slutten. Det er begynnelsen!

Pia i resepsjonen skal ikke bruke tid på å sende e-mail med beskjeder eller møtereferater. Hennes rolle endres, men hun føler at dører lukkes. Stig på regnskap har ikke store kompliserte regnskapssystemer som må tas vare på. Hans rolle flyttes ut i "skyen", og han føler at dører lukkes. Begge har forskjellige roller, men de må kunne fungere som en moderne ansatt med nye oppgaver, dessverre blir mange stående og se på en lukket dør.

LES OGSÅ: Nøtterøy-bedrift må møte Forsvarsdepartementet i retten

Tungt med endring

Som menneske er det tungt å endre rutiner og arbeidsmåter. Ofte er man litt bekymret for nye ting, og man har bare ikke tid til å lære alt det nye. Jeg ønsker å forklare bruk av ny teknologi på jobb med det å kjøre og nyte en ny bil. I snart tre år har min tante kjørt sin Tesla. Hun er veldig fornøyd med den. Hun har lært hvordan man lader og kjører, men ikke så veldig mye mer.

LES OGSÅ: Mange har hjemmekontor om dagen: – Bruk hodet, og ikke bli løs i snippen

For noen uker siden skulle jeg sitte på opp til familiehytta. Med hennes faste «ti på to»-tak i rattet og i fin fart kom vi oss ut på motorveien. Så ringte mobilen hennes, og hun svingte inn på første SOS-lomme! Da hun la på, forklarte jeg at Tesla hadde handsfree. Det viste hun, men det var mye enklere å stoppe.

LES OGSÅ: En ny generasjon er på vei inn i arbeidslivet


Turen gikk videre på E18, og jeg merket at det var litt varmt i bilen, så jeg satte på "dual comfort" i kupe på min side og tok den ned til 17 grader, da skvatt hun til og sa: «ikke gjør om på temperaturen her inne for da får jeg aldri satt den tilbake». Jeg viste henne mulighetene med klima og dual comfort. Hun hadde nesten ikke rørt dem, men skulle nok bruke dem mer nå som hun forsto dem bedre. Ja, ja, sa jeg.

LES OGSÅ: Kommuner mener hytteforbudet er for strengt, men Færder er av en annen oppfatning

Etterhvert la jeg merke til at hun ikke brukte cruise control, så jeg spurte hvorfor. Hun så rart på meg og sa: Har jeg det? Jeg forklarte, og hun ble ganske irritert over at ingen hadde lært henne at bilen hadde det. Jeg nevnte at hun også kunne slippe rattet, så kjørte bilen av seg selv på motorveien. Da ble hun litt sint og sa: «Jeg vet at du holder på med alt av duppeditter, men nå slutter du å fable, og så lar du meg kjøre som jeg vil.»

LES OGSÅ: Sjokktall i ny undersøkelse: Tre av fire bedrifter sier det trolig blir permitteringer, oppsigelser eller konkurs: – Det er dramatisk


Redd teknologi

Min tante er et godt eksempel på en person som er redd ny teknologi, men ønsker å bruke den. Hun har kjørt bil i hele sitt voksende liv, men hun tok med seg sine gamle vaner inn i en ny Tesla. I tre år har hun kjørt som hun alltid har gjort fordi ingen har forklart og lært henne den moderne måten å kjøre bil på. Alle de nye og flotte funksjonene som leveres i en ny bil i dag blir lite brukt og det samme skjer i en digital samhandligsplattform.

LES OGSÅ: Vegard (46) og Pål (44) om livsverket sitt: – Det er krevende å stå i dette, men vi klarer faktisk å motivere hverandre!


Hvis selskapet ønsker å lukke dører, må de først vise "visjonen" til alle sine ansatte og forklare hva som kommer bak neste dør. Lederskapet må forstå at en digital plattform kan gjøre de ansatte ineffektive. Ingen av applikasjonene i Office 365 gjør en ansatt mer effektiv når de tar med seg gamle uvaner. Hva skal Pia og Stig lære seg for å bli en moderne ansatt? Og hva må de ansatte la være å ta med seg inn i Office 365? Hva bør min tante lære før hun bytter til en ny Tesla neste år?

LES OGSÅ: Mariusz hadde akkurat feiret bursdag med kona da de hørte kjempesmellet: – Jeg er fortsatt helt skjelven


Arbeidsgiver må gi en felles grunnleggende opplæring i de viktigste samhandlings applikasjonene og alle bør få en adopsjon som styrer mot en felles ny arbeidskultur i selskapet. Ledelsen må støtter de digitale endringene som nå kommer med å jobbe kunne hjemm. Etterhvert vil vi bli moderne ansatte og samhandle korrekt med kolleger og partnere. Dette er en viktig suksessfaktor for alle selskaper som er på en digital reise i disse dager.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.