Miljøministeren: Utrangerte plastbåter skal ikke bli liggende igjen på strender og svaberg

VRAKPANT: En dårlig ordning for å bli kvitt utrangerte fritidsbåter, mener miljøministeren. Foto: Anne Charlotte Schjøll

VRAKPANT: En dårlig ordning for å bli kvitt utrangerte fritidsbåter, mener miljøministeren. Foto: Anne Charlotte Schjøll

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Kasserte plastbåter på svaberg og strender, eller som senkes i havet, er et miljøproblem. Dette problemet er regjeringen i gang med å løse.

DEL

MeningerDe fire borgerlige samarbeidspartiene på Stortinget har satt av 300 millioner kroner i 2017-budsjettet til en ny tilskuddsordning for blant annet å sikre forsvarlig håndtering av kasserte fritidsbåter.

Tønsbergs Blad skriver på lederplass 18. juli at det fremdeles gjenstår ganske mye for å få satt «den vedtatte vrakpantordningen» ut i livet, og ber undertegnede om å rydde opp.

LES OGSÅ: Snart må du kanskje betale gebyr for å eie båt

Vi må ha en ryddig prosess

Det er overhodet ikke behov for «å rydde opp», slik Tønsbergs Blad hevder. Det er behov for en ryddig prosess. Det er nettopp en slik prosess jeg gjennomfører.

Den største utfordringen er at tilbudet til båteier som ønsker kvitte seg med fritidsbåten, er dårlig utbygd og at dette kan være kostbart. I forslaget til forskrift som nå er ute på høring, legger vi opp til at båteiere enkelt og gratis skal kunne bli kvitt mindre fritidsbåter i egen kommune eller innenfor rimelig avstand.

Egen ordning for store farkoster

For større og mer komplekse fritidsbåter legges det opp til at de skal tas imot og behandles av aktører som ønsker å tilby denne tjenesten. For å få dette til, foreslår vi en støtteordning som sørger for at det skal bli lønnsomt for bedrifter som ønsker det, å ta imot og håndtere brukte båter. Også dette vil komme båteier til gode gjennom gratis eller betydelig billigere levering av den kasserte båten til et mottak.

LES OGSÅ: Nå blir det pant på båtvrak, men pengene går ikke til båteieren ...

Ikke smart å satse på vrakpant

Bruk av vrakpant, derimot, vil være en lite egnet ordning. Vi har ikke noe småbåtregister i Norge. Da kan vi heller ikke ha en ordning der hvem som helst får penger i hånden ved å levere inn en hvilken som helst småbåt til resirkulering, for eksempel avdankede eller stjålne båter fra andre land. Tønsbergs Blad ville hatt grunn til bekymring dersom vi sprøytet ut 300 millioner kroner til en ordning som kunne misbrukes.

Når det dreier seg om så mye penger, må vi sikre at pengene bringer oss til målet. Det krever både utredning og ikke minst høring av berørte aktører. Høringsfristen går ut denne uken, og en ordning med gratis innlevering av kasserte, mindre fritidsbåter er på beddingen.

Vidar Helgsen

klima- og miljøminister (H)

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags