Det rådyre Norge

Av

Norge er rådyrt å drive.

DEL

LeserbrevValg til kommune, fylke eller Storting utnyttes maksimalt av de mange kommende representanter for å skaffe seg en plass i maktapparatet og bidra til å trekke velgerne inn i deres rekker. Det får koste hva det vil. Nytten er det så som så med. Viktigst er å overtale velgerne om at dette er best og om 4 år er alt glemt. Ansvar for investeringer og driftsutgifter har ingen av de valgte. I verste fall kan de miste sin plass ved neste valg, men skadene får samfunnet ta seg av. Det er nå så mange partier i Norge at om vi har et reelt demokrati, det kan det stilles spørsmål om. Et mandat fra et miniparti kan trekke valget enten til høyre eller venstre siden. I stedet burde de store kunne samarbeide og i større grad parkere de små, slik at vi har et klart flertall som styrer.

Et dagsaktuelt spørsmål er hvorfor det norske statsbudsjettet er på 1.370 milliarder mens det finske er på 539 milliarder. 37% av det norske. I Finland er det ikke bompenger. I Norge er det en stor økning av inkassokrav på grunn av bompenger. Hva gjør vi galt i Norge. Har vi for mange skrivebord.

Norge skal være best i alt og det koster. Hvorfor pøse ut penger uten å stille krav. Politikerne kjemper om å finne aktiviteter der pengene kan pøses ut for så å få trampeklapp fra mottagerne som får råd til å lønne sine egne med høye lønninger og endelig råd til å kjøpe eget jetfly.
Miljøet er en populær utgiftspost i disse dager. Vi betaler og betaler. Igjen spør om hva er årsaken er. Fra 1990 til 2019 så steg befolkningen i Norge med 25%, mens CO2 utslippene steg med kun 8%. I stedet for å si at når befolkningen øker så øker selvsagt også CO2 utslipp. I stedet så ble elektriske biler den store saken der Oslogrytens bemidlede kjøpte seg Tesla og andre El biler for å slippe å stå i kø og slippe å betale bilavgifter, moms, bom og parkeringsavgift. Oljen fikk skylden til tross for at den har gjort Norge til vedens rikeste land. Det koster oss milliarder i tapte inntekter å subsidiere El-bil folket.


En fregatt kolliderte og er skrap. 4 milliarder tapt, men det koster nærmere 10 milliarder å kjøpe en ny av samme klasse. Det er snart gått et år siden ulykken og ingen ting har skjedd bortsett fra utredninger. Her brukes skrivebordene flittig. Det samme skjer med det meste i forsvaret. Helikopter som er bestilt for svært mange år siden er enda ikke levert. Black Hawk fra USA kunne man fått i løpet av et år, men hva skulle man da ha brukt skrivebordene til.

Regjeringskvartalet skal bygges opp igjen. Det begynner å bli mange år siden bomben gikk av, og fortsatt utredes og tegnes det på forslag.
Notre- Dame, katedralen i Paris brant tidligere i år. Restaureringen er kommet godt i gang. De bruker ikke mye tid ved et skrivebord for å få tingene gjort.

EØS avtalen pålegger oss store utgifter. Vi er blant annet med på å restaurere og vedlikeholde gamle verneverdige bygninger rundt i Europa, mens vi i Norge ikke har råd til å passe på våre egne stavkirker og Vikingskip.

Det skal lages en ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy til Tønsberg. En flott bro eller tunell hadde kostet 6-8 milliarder. Miljøfolket sier vi trenger ingen, men de glemmer at elektriske biler og busser trenger også et sted å rulle, for ikke å snakke om beredskap, et ord som er ukjent i Norge. De fleste av oss finner en ny dobbel Kanalbro som helt greit for de neste 50 årene. Den koster minimalt i forhold til bro og tunell løsningen, men denne ideen trenger svært få skrivebord. Det er ille for byråkrater.

I helsesektoren har blårussen tatt føringen og de lever ikke uten skrivebord. Det skal bli store lønnsomme enheter, mens avstanden til et trygt lokalsykehus ikke lenger teller. Vi har jo helikopter. Det er klokt å notere seg at i helsevesenet bør økonomien og blårussen spille 2. fiolin og helsepersonellet spille 1. fiolin.

Hvor lenge skal vi sitte ved et skrivebord og utrede.
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags