Veireno, et søppelselskap

TUNGT: Veireno forsøker å få dispensasjon for bilene som er for tunge. Foto: Kirvil Håberg Allum

TUNGT: Veireno forsøker å få dispensasjon for bilene som er for tunge. Foto: Kirvil Håberg Allum

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Jonny Enger er direktør for avfallsselskapet Veireno. Han kjøpte seg her om dagen ny luksusleilighet på Tjuvholmen for 45 millioner kroner. Dette hadde neppe vært mulig uten de store fortjenestemarginene i selskapet, som er anklaget for gjentatte brudd på Arbeidsmiljøloven, ulovlig bruk av tunge biler, og en rekke kontraktsbrudd.

DEL

MeningerVeireno henter i dag avfallet både i Oslo og i 10 vestfoldkommuner. I Vestfold blei selskapet politianmeldt av Arbeidstilsynet i oktober 2016, for grove brudd på arbeidstidsbestemmelsene året før. En av arbeiderne jobbet for eksempel fra 05:00 til 23:00, for så å begynne å kjøre igjen 06:00 morgenen etter. Ikke en eneste dag resten av uka fikk han den lovbestemte hviletida.

Jørn Magdahl

Jørn Magdahl

LES OGSÅ:  – Søppelbilene kjører fortsatt ulovlig og veiene brytes ned

Søppelet ble stående

I Oslo fikk Veireno nesten 31.000 klager de tre første måneder etter at selskapet tok over. I mange tilfeller har ikke søppelet blitt hentet i det hele tatt, og rotteplagen har økt. Også her har arbeiderne måttet jobbe ulovlig overtid. Veireno er anklaget for over 2000 kjente brudd på arbeidsmiljøloven. Arbeidere har måttet kjøre 90 timer i uka.

I Oslo vant Veireno med et anbud på 419 millioner kroner, som lå over 80 millioner under det nest billigste. Det borgerlige byrådet hadde på forhånd bestemt at pris skulle vektes med 75 prosent i konkurransen mot 50 prosent tidligere, slik at oppdragsforståelse og miljøkrav blei mindre vektlagt enn før.

LES OGSÅ (+): Hoderulling i Oslo etter søppelkaos

Var anbudsprisen reell?

Det første selskapet gjorde etter at det hadde vunnet anbudskonkurransen var (med EØS-avtalen i hånd) å søke etter 130 arbeidere i Romania. Etter kontraktsinngåelsen har Veireno fått gjøre om på rutene, bruke færre biler – og har fått ekstra hjelp fra kommunen for at ikke søppelinnhentingen skulle kollapse helt. Det kan reises berettiget tvil ved om selskapets anbudspris var reell, og om anbudskonkurransen blei vunnet i konkurranse på like vilkår.

LES OGSÅ (+): Søppeltømmings-saken ligger på vent hos politiet

Mer fornøy med innkjøringen i Oslo enn her

Direktør Jonny Enger selv sier at «Vi er faktisk mer fornøyd med innkjøringen i Oslo enn Vestfold. Det er bare det at i Vestfold har de bare Tønsbergs Blad, men i Oslo er det NRK Østlandssendingen, Dagbladet, VG og mange andre store medier og tjenesten leveres til 12 prosent av landets befolkning.» (Dagbladet 9. januar 2017). Han kunne også ha nevnt den jobben Bjørnar Moxnes har gjort for å avdekke søppelskandalen.

13 av bilene er for tunge

I Vestfold er det som kjent slik at 13 av bilene til Veireno fortsatt etter halvannet år kjører med ulovlig tunge akseltrykk, og istedenfor å løse problemet, forsøker å få med seg kommunene på en dispensasjonssøknad om å kunne fortsette slik.

Isteden mener jeg ordførerne i Vesar nå bør sette ned foten. Jeg har vist at det dessverre er flere grunner til å karakterisere Veireno som et søppelselskap enn at det er i avfallsbransjen.

Jørn Magdahl

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags