Det er faktisk mulig å komme seg til Tønsberg uten å sitte alene i bilen!

PROBLEM: Hvordan skal denne tarikken bli mindre, hvis man bygger enda større veier?

PROBLEM: Hvordan skal denne tarikken bli mindre, hvis man bygger enda større veier? Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Suzy Haugan og Lene Lauritsen Kjølner har hatt en meningsutveksling i Tønsbergs Blad der det igjen tydeliggjøres at skillet mellom rødt og blått, borgerlig og sosialistisk, er utdatert. Skillet mellom grønt og grått blir stadig mer aktuelt.

DEL

LeserbrevPå hvilken måte det er et personangrep å påpeke at Kjølner ble valgt inn i bystyret på MDGs program er vanskelig å forstå. At MDG ikke kunne håndtere hennes Høyre-fortid er en oppfatning av situasjonen som det finnes flere perspektiver på. Slik Kjølner argumenterer, er det imidlertid ingen tvil om at hun verken har skjønt eller støtter MDGs program.

Det finnes andre muligheter

For hva er det med privatbilismen? Er poenget å gjøre livet vanskeligst mulig for flest mulig når vi argumenterer for at det finnes andre muligheter? Er det drømmerier som springer ut av sene netter rundt leirbålet mens man ønsker seg tilbake til hippietid samtidig som en sci-fi roman ligger og ulmer i lufta? Nei, tro det eller ei, poenget er at for å sikre både klima, nærmiljø og individets handlingsmuligheter må vi begynne å tenke nytt. Og vi må basere det vi gjør på kunnskap, ikke antakelser om hva som er gjennomførbart og ikke.

Det er mange praktiske forhold som gjør at man kan trenge bil, for eksempel at man skal til Drøbak med bøker og instrumenter. Men at 75 prosent av bilene på vei til Tønsberg kun har sjåfør, ingen passasjerer, viser at potensialet er enormt for å kunne rasjonalisere personbiltrafikken.

Anne Katrine Hauge

Kommunestyrerepresentant og 2.-kandidat for MDG Vestfold til stortingsvalget

Her er det snakk om å ta politisk ansvar

Gratis buss som går hvert femte minutt er en drøm. Å planlegge for å få flere over på kollektiv, gange og sykkel er det motsatte av å drømme – det er å ta politisk ansvar! Med dagens mangel på politisk vilje til å prioritere og planlegge er det ingen tvil om at Kjølner har rett i at det kan bli tøft å nå målet om at vekst i persontransport skal tas med gange, sykkel og kollektiv. Faktisk blir det vanskeligere og vanskeligere – personbiltrafikken er økende og jo lenger vi venter med tiltak desto mer må det kuttes.

Et eksempel på den manglende politiske viljen er hvordan Nøtterøy kommunestyre behandlet gatebruksplanen for Tønsberg. Et stort politisk flertall går i høringsuttalelsen mot å vurdere stenging av Nedre Langgate før ny fastlandsforbindelse er bygget.

Ingen interesse for kunnskap

Nøtterøy-flertallet er ikke interessert i kunnskap, her skal ikke noe gjøres før fastlandsforbindelsen ligger der i 2024. Gåten er hvordan de samme politikerne skal stå rakrygget i å sette i gang store restriktive tiltak for å klare å nå målet – nedgang i personbiltrafikken – etter å ha bygget større veikapasitet. Realismen i det er mye mindre enn at vi også i Vestfold skal være med når de nye transportmidlene som svevebane og hyperloop nå kommer for fullt.

Også for folk som bor på Tjøme, i Re og på Sem er det fullt mulig å komme seg til Tønsberg på annet vis enn å sitte ALENE i bilen. Men for at mange nok skal velge det, kreves politikere som drar hodet opp av sanden og begynner å ta nye løsninger på alvor. Det er ikke drøm, det er hverdag. Og det er å ta til vettet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags