Reklame for ungdom spiller på gamle kjønnsroller, sex og et uoppnåelig skjønnhetsideal

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevHver dag får ungdom rundt 5.000 kommersielle budskap slengt i ansiktet. Mange av disse spiller på uoppnåelige kroppsidealer, sex og utdaterte kjønnsroller i håp om å selge produkter. Nesten ingen ser ut som modellene som benyttes - heller ikke de selv - men noen tjener penger på at ungdom prøver å nærme deg dette idealet.
 

Ungdom får psykiske plager

Prisen er det ungdom som må betale. Gjennom reklame settes kravene til hvordan vi skal se ut, være og oppføre oss stadig høyere. Konsekvensene er at et økende antall ungdom har psykiske helseplager.

I en undersøkelse gjennomført av NOVA i 2016 svarer 45 prosent av jentene og 22 prosent av guttene at «alt er et slit», mens rundt 30 prosent av jentene og 20 prosent av guttene sliter med søvnvansker.

LES OGSÅ: Stadig flere unge på antidepressiver

LES OGSÅ: Reagerer på at Wang Ung sender reklame til 12-åringer

Alt skal være perfekt

Ungdom i dag møter en rekke krav, de forventes å gjøre det godt på skolen, ha mange venner og en kjæreste, i tillegg skal de ha et godt forhold til familien sin, de skal trene, ha en deltidsjobb og de skal vise frem alt dette på nett.

Selma Turidsdatter Michelsen

Selma Turidsdatter Michelsen

I tillegg finnes det enorme forventninger til hvordan ungdom skal se ut og oppføre seg. Kravene er i stor grad skapt av reklame som spiller på gamle kjønnsroller, unødvendig seksualisering og et uoppnåelig skjønnhetsideal. Her ser alle modellene like ut: De er høye og tynne og har store pupper eller tydelig definerte muskler.

LES OGSÅ: Vil ha helsesøster på nett for elevene

Vi slipper ikke unna

Denne reklamen er over alt. Den er på busstopp, i magasiner, på kino, i butikker og over alt på nett. Fra vi står opp om morgenen til vi legger oss om kvelden påminnes vi til stadighet på at «du er ikke god nok, og du kommer aldri til å bli det».

Dette har Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon, sett seg lei på. Hvert år presenterer vi derfor tre versting-kandidater som konkurrerer om å «vinne» den lite gjeve prisen som årets Gullbarbie. Det er ungdom selv som stemmer frem vinneren. «Premien» er en Barbie lakkert i gull og streng beskjed om å skjerpe seg.

I år er Bik Bok, Brun og Blid og Nettavisens Side 2 og 3 nominert til prisen. Hjelp oss å stemme frem årets versting på gullbarbie.no!

Selma Turidsdatter Michelsen


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags