Bompenger får flere til å velge sykkel. Det er god folkehelse

BOM: Erlend Larsen (H) forstår godt at folk reagerer på å betale bompenger.

BOM: Erlend Larsen (H) forstår godt at folk reagerer på å betale bompenger. Foto:

Av

Jeg har stor forståelse for at bompengene koster veldig mye for veldig mange, ikke minst for familier som skal til og fra barnehage, skole, arbeid og fritidsaktiviteter.

DEL

MeningerPå en måte rammer bompengene skjevt i forhold til tradisjonell beskatning hvor den som tjener mest betaler mest.

Samtidig er bompenger betaling for bruk av veiene. Å erstatte bommene ved å øke skattene er ikke rettferdig fordi bompengene skal finansiere lokale utbygginger som er vedtatt lokalt. Å differensiere bompenger etter inntekt, slik LO har foreslått, vil øke kostnadene ved innkreving betydelig. Et månedlig tak på hva en skal betale vil sannsynligvis være en bedre løsning.

Protester

Jeg forstår godt at folk protesterer mot bompenger. I prinsippet mener jeg vi betaler nok i skatter og avgifter. Før tok

Erlend Larsen, Stortingsrepresentant Vestfold Høyre

Erlend Larsen, Stortingsrepresentant Vestfold Høyre

vi inn mer i bilavgifter enn vi investerte i veier. Sånn er det ikke lenger. Nå investerer vi mer i vei enn staten får inn i bilavgifter. Dessuten er de bilrelaterte avgiftene 14–15 milliarder lavere nå enn for noen få år siden. Dette, i kombinasjon med at vi bygger og ruster opp langt flere veier enn noen gang, er årsaken til at det er så mange bomstasjoner i dag.

Å si at staten skal betale mer, betyr også at staten må bruke mindre på noen av våre velferdsgoder.

Jo, vi kunne investert mindre i vei, men det har også sin pris. I 2008 ble 255 mennesker drept i trafikken her i landet. Langt flere ble invalidisert og hardt skadd. Ti år senere var tallet 108 drepte og langt færre ble skadd i ulykker. Gjennom disse ti årene er langt mer enn tusen liv spart, og enorme menneskelige tragedier unngått, blant annet fordi vi bygger så mye vei med høy standard.

Kunne vært rimeligere

Byggeprosjektene kunne helt sikkert blitt gjort rimeligere, og bypakkene behøver ikke finansiere så mange prosjekter som ikke har med selve veien å gjøre. I forkant av at den nye motorveien gjennom Vestfold åpnet for 4–5 år siden ble en tur gjennom fylket vårt priset til 116 kroner. Ved å forlenge avdragene noe, i tillegg til å få statlig lånegaranti, gikk prisen ned til 57 kroner.

Enkelte har foreslått brukerbetaling ved skiltgjenkjenning, GPS-merking eller i tilknytning til strekningen en forsikrer bilen for. Å betale for den faktiske bruken av veiene er rettferdig i forhold til dem som ikke har bil eller som velger kollektivtransport.

Ulempen med å knytte brukerbetaling til forsikring er at utenlandskregistrerte kjøretøy kan slippe unna å betale. GPS-merking er jeg imot fordi det kan motivere folk til å kjøpe GPS-jammere for å snike unna å betale. Slike jammere slår ut noen av navigasjonsinstrumentene til fly og helikoptre, noe som er spesielt kritisk i forbindelse med innflyging til for eksempel Torp, og når ambulansehelikoptre skal lande i dårlig vær.

Bompenger er et spleiselag. Staten bør ta en større andel og elbiler bør etter hvert ta sin del. Og så bør verken politikere eller byråkrater misbruke muligheten til å la bompenger betale for alle andre gode tiltak.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe: Bompenger reduserer trafikkmengden og får flere til å bruke sykkel. Det gir god folkehelse.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags