Fastlandsforbindelsen: Det er ingen skam å snu.

Lavbro mellom Kaldnes og Korten med vippe muligheter for gjennomgang for båttrafikken.

Lavbro mellom Kaldnes og Korten med vippe muligheter for gjennomgang for båttrafikken. Foto:

Av
DEL

LeserbrevMed de nye føringer Regjering kommer med må Nøtterøy og Tønsberg innse at prosjektene med bro over til Smørberg eller Tunell Kaldnes Korten ikke vil bli godkjent av Regjeringen. Smørbergprosjektet løser ikke trafikkproblemene. Kostnadene kan ikke forsvares ut fra effekten det gir. Bomavgiften blir for høy. Det forbruker altfor store jordbruksareal. Det ødelegger altfor mye i Munkerekka. Avstanden blir flere km lengre mellom der de fleste kjører. Regjeringen har tidligere satt krav til at forbindelsen skal går Syd Nord. Det vil si Kaldnes-Korten. 

Nøtterøy, Tønsberg og Fylke må snart innse at planene må revurderes.

Den desidert beste løsningen er bro Kaldnes-Korten. Det er også den rimeligste løsningen. Dette alternativet hadde Statens Vegvesen som det beste alternativet. Det ble også kvalitetssikret av Meier AS Møreforsikring Molde AS som beste alternativ.

Det blir langt billigere en Smørberg eller tunell alternativene som har blitt et prestisje prosjekt. 

Lav bro med vippeløsning er det alternative som vil løse det meste av trafikkproblemene, for de fleste. 

Vi må innse at Nøtterøy og Tønsberg er et felles markedsområde og arbeidsområde, selv om det er to selvstendige kommuner. Det er derfor viktig og ha kortest mulig avstand i mellom. Trafikken blir mer spredd med dette alternativet. 

Tunellforbindelsen Frogner (Teie) til Kaldnes bør inngå i planene. 

Bro som bildet viser vil ikke sjenere verken byen eller Slotsfjellet. Tvert i mot vil Byen og Slotsfjellet med lav bro med vippemuligheter for båttrafikken bli en attraksjon.

Det er ingen skam å snu.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags